איש החזון והמעש: סיפורו של יואל משה סלומון

בבוקר לח בשנת תרל"ח, שהונצח בבלדה המפורסמת, יצאו יואל משה סלומון וחבריו לבדוק מקרוב את אדמות אומלבס והתאמתן להקמת מושבה חקלאית יהודית שעתידה להיקרא פתח תקווה. לאותו יום היסטורי, קדמה קריירה מרשימה ועשירה של סלומון, שפעל והטיף למען תורה עם דרך ארץ, חקלאות יהודית בארץ ישראל, והשתחררות מהתלות בכספי 'החלוקה'

אולי יעניין אותך גם

שבעה גברים עשו את דרכם מחוץ לחומות העיר המגוננות, אל המרחב הפתוח שנמלא בצללי ערב. השמש השוקעת מול פניהם כיוונה את בני החבורה והאיצה את צעדיהם לפני רדת החשכה. האזהרות שהשמיעו באזניהם תושבי העיר לפני שיצאו לדרך ליוו אותם גם כשהתמקמו בצמד הבתים שבלב השדה השומם. בני החבורה לא התעלמו מסכנת השודדים שעלולים לעוט עליהם עם לילה, וכל אחד מהם הצטייד ברובה. וגם בספר תנ"ך. אחרי הכול, הבטחון של השביעיה בהצלחתם נשען קודם כל על אמונתם בכך שה' השומר את העיר, יגונן גם על אלו שמבקשים להרחיב אותה. את הלילה הקרוב, הראשון מחוץ לחומות ירושלים, הם יעבירו ללא שינה, בקריאת תהילים בחושך, בעוד התנים סובבים את המתחם ומייללים ללא הרף.

באותו לילה מורט עצבים, אור לכ"ח אב תרכ"ט, קשה היה להאמין שכעבור ארבע שנים בלבד יכסו את חלקת השדה שורות שורות של בתים חדשים, שבהן תתאכלסנה עשרות משפחות מבני היישוב הישן בירושלים. היוזם של המהלך פורץ הדרך, שבאופן חריג מומן מכספי המתיישבים עצמם ולא הסתמך על נדבנים מחוץ לארץ, היה צעיר מהקהילה האשכנזית בעיר. שמו היה יואל משה סלומון. 

סלומון, אז בן כ-30, היה כבר לדמות מוכרת בירושלים היהודית. במשך שלוש שנים הוא הוציא לאור, יחד עם שני שותפים, את 'הלבנון', העיתון העברי הראשון בארץ ישראל ובו הטיף להתיישבות ולהפרחת…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים