לצייר את האור החבוי

אמנית פורצת דרך שהנכיחה חיבור לפנימיות התורה כשמשכה במכחול נגד הזרם

אולי יעניין אותך גם

בתקופה זו יש להרבות באור. אור החנוכה המתקרב ובא מסמל את הנצחון שבא בשעה שלא ציפו לו, כנגד כל הסיכויים. בחרתי להביא את עבודותיה של יעל אבי־יונה (2013-1941), אמנית חלוצה שהלכה עם האמת שלה נגד כל הסיכויים, בנתה שפת סמלים המבוססת על מקורות יהודיים ויצרה גוף עבודות ייחודי משלה בשם 'שיטת המסתורין'. 

אבי־יונה נושאת את השם המוכר של אביה, פרופסור מיכאל אבי־יונה, שהיה ראש המחלקה לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית. היא נולדה כבת שנייה בבית שהיה אתאיסטי וציוני מאד. למדה בבית הספר לאמנות בצלאל ועזרה לאביה במשלחות ארכיאולוגיות כציירת ממצאים, במצדה ובאתרים נוספים. 

למרות הנוכחות האקדמית והמחקרית בחייה תמיד היה בה צד רוחני, אותו חיפשה כל השנים. היא הגיעה אל היהדות, לימדה את עצמה את פנימיות התורה ונחשפה לסודות העמוקים הקיימים בתורה. 

עוד קודם לכן התעניינה מאוד בשיטת ציור המפרידה בין שני חלקי אונות המוח, הצד הימני והצד השמאלי. היא יצרה תמונות שניתן לראותן במשקפיים מיוחדים, עם שקפים אדום-ירוק, המבליטים חלקים שונים שכל עין רואה. הרעיון היה שהחיבור בין שתי העיניים מביא ליצירה המלאה והשלמה ביותר. היא פיתחה שליטה בשיטה כך שציירה בכל פעם את מה שאונה אחת רואה. בהמשך שילבה אבי־יונה את הרעיון עם התפיסה היהודית של חסד ודין המתמזגים לרחמים. היא החלה לצייר ציורים שבהם החיבור בין שני החלקים…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים