פסח, ארבעס ומרור: כשהאשכנזים אכלו קטניות

גם בקהילות האשכנזיות לקח זמן עד שהתקבע המנהג להתנזר מקטניות במהלך הפסח. מלחמות ורעב אילצו פעם אחר פעם לאורך ההיסטוריה לחזור לרגע לאחור, והיה גם מי שניסה לגזור קופון וגרם להעלאת הרף להיתרים חריגים. כשהאשכנזים אכלו ארבעס בפסח

אולי יעניין אותך גם

קטניות, מכל הסוגים, אינן מחמיצות. חד וחלק. הקטנייה החריגה היחידה שלגביה התנהל דיון כזה בתלמוד, היא האורז שנחשב כמין דגן לדעת התנא רבי יוחנן בן נורי (פסחים לה.) ותהליך התסיסה שלו כחימוץ של דגן. אך כבר בזמן התלמוד נדחו דבריו מהלכה ו"לית דחייש להא דרבי יוחנן בן נורי" (פסחים קיד:). לכן, כאשר הביא לראשונה רב אשכנזי את מנהג הוותיקין האשכנזי להתנזר מקטניות כמו עדשים וכיוצא בהם במהלך ימי הפסח, היה חשוב לו לשלול את המקור השגוי האפשרי לאיסור הקטניות: "רבותינו נוהגים איסור שלא לאכלם בפסח … לא נהגו בו איסור מחמת חימוץ עצמו שלא טעו בדבר שתינוקות של בית רבן שלמדו הלכה יודעין…".

היה זה רבי יצחק מקורביל (Corbeil, קוֹרְבֵּיל, נהגה: קוֹרְבֵּיי) שעל נהר הסן, דרומית-מזרחית לבירת צרפת פריז; שחי ופעל לאורך כמעט כל המאה ה-13 והיה מבעלי התוספות. ספרו היסודי "עמודי הגולה" מוכר יותר בכינויו 'ספר מצוות קטן' ובקיצור: סמ"ק. כינויו המקורי של הספר מלמד על תכליתו, להעניק ליהודי הגולה כולה, רובם פשוטי-עם, ספר הלכה מעשי שיקיף את כל ההלכות והמנהגים המחייבים. הספר זכה לתפוצה רחבה בכל הפזורה האשכנזית וגם הועתק בתוך סידורי תפילה, דבר שיכול להעיד על השימושיות שלו. תושב אחר של קורביל, רבנו פרץ, מאחרוני בעלי התוספות ומי שחתום על חלק נכבד מה'תוספות' שמקבלים לומדי התלמוד כמעט בכל…

הקריאה למנויים בלבד

גם אתה יכול להיות מנוי ב ₪1
לחודשיים ראשונים

אולי יעניין אותך גם

הפלייליסט הישיבתי: קווים לדמותו

האם המוזיקה החסידית עוברת מהפכה – או שמא רק ממשיכה להתפתח? כיצד התרחש המפנה ממילים מהמקורות למילים מקוריות? ואיזו השפעה רוחנית יש לשינוי הרגלי ההאזנה של בחורי ישיבה ובנות סמינר? יצאנו לבדוק

עינת ישפה

פסיכולוגיה

פלצבו – יתרון הנפש על הגוף

מעבר להשלכות הרפואיות, תופעת הפלצבו מדגישה אף יותר את כוחה של החשיבה החיובית ובמיוחד את כוחה של האמונה

שולי אביטבול

רוחות העונה

על פתח הבית, מבחוץ 

בפתח החג הביתי ביותר בלוח השנה היהודי, אני שואלת את עצמי מהו בכלל בית

אהוד בן יהודה

זרם התודעה

ככל הנראה

החוקרים טובים מאוד כשהם באים לנתח את הקליפה החיצונית, אבל הם נכשלים לחלוטין כשהם מתיימרים להבין בכלי המדידה את סוד הקיום כולו

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

"המדינה תצילנו!" – בין ביקורת ללשון הרע 

לחברה שלנו נדרשים 'חשמונאים', תרתי משמע – בעלי אומץ המוכנים לקחת סיכונים ולשלם מחירים עבור הליכתם בדרך יושר

גלגוליו של הטלפון הכשר

מהמירס הכשר הראשון ועד מדיניות הסינון העצמאית של הישיבות הגדולות: מסע בעקבות תקשורת כשרה ומפוקחת בציבור החרדי