איש של אנשים: הדרך של אלי רבינוביץ לעולם הפיננסים

אלי רבינוביץ, חסיד בויאן ובוגר חינוך ליטאי, מספר על הנשירה מהאקדמיה ועל ההתקדמות שלו במערכות פיננסיות מובילות

אולי יעניין אותך גם

הכירו את:

  • שם: אלי רבינוביץ
  • גיל: 41
  • זרם: חסידי (בּאָיאַן)
  • בית מדרש: חיידר, ישיבה קטנה וישיבה גבוהה
  • אקדמיה: נשר ממכינה בשל קשיים באנגלית ובמתמטיקה
  • מקום עבודה: מיטב
  • תפקיד: ‏סמנכ"ל שיווק ומכירות 'מיטב הלוואות'
  • תפקיד קודם: מנהל פעילות חברה חרדית‏ ב‏בנק הפועלים

אלי רבינוביץ נולד בבית חסידי והתחנך במוסדות ליטאיים – ישיבה קטנה 'הדרת ירושלים' של הרב ולדומירסקי וישיבה גדולה 'ברכת יצחק' של הרב פוסטבסקי באור יהודה. בגיל 19 התחתן "ולמרות זאת לא זרקו אותי מהישיבה", הוא אומר.

ספר קצת על המעבר מבית המדרש לעולם המעשה.

התחלתי לעבוד בבית דפוס לאחר שנה בכולל, בערך. לחמי יש משרד לעיצוב גרפי והפקות דפוס והיה לו חלום לפתוח בית דפוס. אני החתן הראשון שלו אז הלכתי לעבוד בבית דפוס כדי ללמוד את המקצוע. באיזשהו שלב בית הדפוס נסגר ומצאתי את עצמי בלי עבודה.

אז מה עשית?

מצאתי עבודה כמזכיר בעמותת 'ועד הרבנים לענייני צדקה'. באותה תקופה הייתי צריך לקחת משכנתא אז יצא לי להגיע הרבה לבנק ירושלים ברחוב עמוס, בגאולה. זה היה הבנק היחיד, פחות או יותר, שנתן משכנתאות לחרדים.

אלי רבינוביץ (צילום: ענבל מרמרי)

רוב העובדים שם היו חרדים והתחושה במקום הייתה של שטיבל. אז באחד הימים שאלתי את הבנקאי שכבר הכיר אותי, איך הגיע לעבודה הזאת והוא סיפר לי שבכולל ראה מודעת דרושים, הגיש מועמדות והתקבל.

שאלתי אותו אם גם אני יכול לעבוד בבנק והוא הפנה אותי למנהל הסניף. אני בחור ביישן אבל אמרתי לעצמי: מה כבר אפשר להפסיד? דפקתי בדלת של מנהל הסניף, הצגתי את עצמי בקצרה ושאלתי אם יש לו עבודה בשבילי.

הוא התעניין ושאל כמה שאלות, כמו יהודי טוב, איזה רבינוביץ אני ואת מי הוא מכיר במשפחה והתברר שהוא מכיר את סבא שלי, מתפלל באותו בית כנסת. בסוף השיחה אמר לי שכרגע אין לו עבודה עבורי אבל שאמשיך לבדוק ולהתקשר אליו פעם בשבוע.

המשכתי את עבודתי בוועד הרבנים אבל כל שבוע הייתי מתקשר. קבעתי לעצמי יום קבוע שבו הייתי מתקשר אליו וכך עשיתי במשך כמה חודשים טובים, בלי לפספס שבוע.

נראה שההתמדה משתלמת…

יום אחד הוא מתקשר אליי ואומר: שלום, זה שמואל מהבנק. אחת העובדות יצאה לחופשת לידה והבנק רוצה לשלוח אותך למבחן פילת. אם הם מוכנים, זה מראה שיש להם נכונות. כדאי לך לנסות. יש בתור עוד נשים שצריכות ללדת, אולי הזמני יהפוך לקבוע.

עברתי את המבחנים ונכנסתי לעבוד בבנק ירושלים בתאריך מיוחד שקשה לשכוח: 01.01.02.

נכנסת לעבוד בבנק בלי רקע ובלי לימודים מקצועיים?

נכון. לא היה לי שום רקע בנקאי חוץ מתהליך לקיחת משכנתא. לא למדתי מקצוע או דבר רלוונטי אחר. בהתחלה צילמתי מסמכים. הפקידים היו מבקשים ממני לצלם תעודות זהות, חוזים וכדו'. אחרי תשעה חודשים בהם עבדתי כממלא מקום של נשים בחופשות לידה, נקלטתי כעובד מן המניין. לאט לאט התפתחתי, נשלחתי לקורסים מטעם הבנק והתקדמתי.

איך הגעת משם לבנק הפועלים?

יום אחד נכנסתי לאתר של בנק הפועלים וראיתי שמחפשים "מקשר גורמי נדל"ן למגזר החרדי". רצו מישהו שיש לו ידע במשכנתאות ונדל"ן כדי לקדם את הנושא במגזר החרדי. שלחתי מייל עם קורות חיים למרות שחלק מתנאי הסף היה תואר ראשון רלוונטי. אחרי מספר חודשים קיבלתי מהם טלפון וזימנו אותי לפגישה.

הייתה שיחה מצוינת אבל בסופה שאלו אותי לגבי השכר. ידעתי שאני רוצה את התפקיד אבל לא בכל מחיר, לא רציתי לחזור אחורה ברמת השכר ובבנק ירושלים הייתי עם ותק של 10 שנים. אחרי כמה ימים אמרו לי שדרגות השכר בהתאם להסכם הקיבוצי של הבנק לא מאפשר להם לשלם את מה שביקשתי ונפרדנו כידידים.

אחרי כמה חודשים נקראתי לפגישה נוספת ובסופו של דבר קיבלתי את התנאים שרציתי באמצעות חוזה אישי.

כמה שנים היית בתפקיד מקשר גורמי נדל"ן?

בתפקיד הזה עבדתי 7 שנים, אבל תמיד הגדלתי ראש. אמנם הייתי אמור לתת שירות בתחום המשכנתאות והנדל"ן אבל כשאתה פוגש בשטיבלך חבר שנתקל בבעיה עם הבנק, מבחינתו אתה עובד בבנק הפועלים, לא באגף ספציפי. אז הגיעו אליי פניות מכל הסוגים. הכרתי את הסניפים ואת האנשים, אז השתדלתי לעזור תמיד.

נוצר מצב שבאגף לבנקאות קמעונאית, חוד החנית והחזית של בנק הפועלים, הכירו אותי טוב והחליטו לנצל את הקשרים שיש לי כדי קדם מגוון פרויקטים ונושאים. בכל מקום ידעו שיש כתובת בכל מה שקשור למגזר החרדי.

ביום בהיר אחד הציעו לי לעבור לאגף בנקאות קמעונאית ולטפל בכל מה שקשור למגזר החרדי. זו היתה הגשמת חלום מבחינתי וזה התפקיד ששימשתי בו בארבע השנים האחרונות בבנק הפועלים. יצאתי מהבנק בצורה הכי טובה שיש, היה לי ממש טוב.

אז למה עברת למיטב?

הגיעה לפתחי הצעה להיות סמנכ"ל השיווק של מיטב הלוואות. תפקיד חשוב ולא מגזרי. מבחינתי זו קפיצת מדרגה. אני חבר הנהלה בחברה וכפוף ישירות למנכ"ל.

מנכ"ל החברה סיפר לי שכאשר ראיין אותי לתפקיד, לרגע חשש שמא לא אתאים לתפקיד כי אני חרדי, וכאמור, זה תפקיד לא מגזרי. אך באותה נשימה הוא חשב שאם יש לו אינטראקציה טובה איתי, אין סיבה שהשיוך המגזרי שלי יהווה בעיה. בסופו של דבר אנחנו 'אנשים של אנשים', יודעים לעשות עסקים ולתת שירות מקצועי לכל אחד.

מה לגבי לימודים מקצועיים?

אנשים שואלים אותי אם יש לי תואר ואני אומר שיש לי ארבעה תארים: הראשון במנהל עסקים מקרית אונו – נפלתי בדרך. השני במשפטים – נפלתי בדרך. השלישי בתקשורת ומדעי המדינה – גם נפלתי בדרך. נשארתי עם התואר הרביעי בלבד – הניסיון המקצועי שצברתי בחיים.

התחלת ונשרת שלוש פעמים?

כן. הגעתי בלי לימודי בגרות ועשיתי מכינה ארוכה של יותר מחצי שנה. ניסיתי לדחוס הרבה מאוד חומר בתקופה קצרה והראש פחות עובד בפרק הזמן הזה של החיים, עם משפחה ועבודה וכו'. התקשיתי בעיקר באנגלית ובמתמטיקה.

העבודה לא דורשת מקצועות כאלה?

ב-21 שנות עבודתי במערכות פיננסיות לא נתקלתי בבעיות בגלל החוסר הזה.

אז אתה הוכחה לכך שלא חייבים ללמוד ליבה…

זה שבסייעתא דשמיא הגעתי לאן שהגעתי זה בגלל שמקום העבודה הראשון שלי בבנק ירושלים, באותו זמן, קיבלו חרדים בלי השכלה בכלל. היום זה פחות קורה. אני מרגיש את הפער הזה והייתי רוצה לדעת אנגלית. יש לי חלום להשלים תואר ראשון, וזה יקרה מתישהו.

ואיזה חינוך אתה בוחר עבור הילדים שלך?

אני בעד לימודי ליבה. הבת הגדולה שלי לומדת לבגרויות ואני רוצה לתת להם את כל הכלים. הבנים הקטנים שלי לומדים במוסד יחי ראובן, ויש להם לימודי אנגלית. אתן להם את כל הכלים כדי שהם יוכלו להתקדם יותר, שלא יתקשו כמוני.

שלחת אותם למוסדות עם לימודי ליבה?

כשעברנו לביתר עילית, לא קיבלו את הבנות לבית יעקב כי אני לא מתפלל עם כובע וחליפה ולא נראה כמו שהם חושבים שאני צריך להיראות. בירושלים כן קיבלו לבית יעקב וחשבתי שגם בביתר זה יהיה כך, אבל התברר שלא. הקב"ה עזר לי והפנו אותי לבני בקר. הוא אמר לי שיש לו מוסדות לחינוך ילדים, לא לחינוך הורים. וזה אכן כך. אחת הסיבות שאני לא עובר מביתר עילית, זה בגלל שהילדים מסודרים במוסדות חינוך מצוינים.

אתה חלק מהקהילה בחסידות באיאן?

אני, אבא שלי וסבא שלי חסידי באיאן. אני אומר לכולם: אני חסיד של הרב'ה ולא חסיד של החסידים. אנשים מרימים גבה כי הילדים שלי מתחנכים במוסדות ליטאים, ואולי בגלל שאני מתפלל בבית כנסת אחר או בלי כובע וחליפה. מבחינתי לא קשור איך אתה נראה אלא מה אתה עושה. אני הולך בדרכי רבותיי ואבותיי ולא זז בלי התייעצות וברכה מהרב'ה.

מה לגבי קביעת עתים לתורה?

בשעה חמש וחצי בבוקר יש לי בכל יום שיעור דף היומי. המגיד שיעור הוא הרב אייזנבך. בשעה שש ורבע שחרית, אחר כך עובר דרך הבית וממשיך לעבודה. להתחיל את הבוקר בצורה כזאת עושה סדר בחיים.

שעה קשוחה…

נכון. לפעמים אני צריך להיות באירוע עד מאוחר ולא מצליח לקום כל כך מוקדם אז אני משלים את הדף במהלך היום. יש לי באוטו גמרא, זה חלק מהאוטו, תמיד היא שם. אני לא שקוע כל היום בלימוד, אבל משתדל להקדיש זמן לפחות לדף היומי.

לסיום, מה אתה חושב על מגזין 'המקום'?

אני לא רק קורא, אני שומר את כל הגיליונות. אני אוהב איך הדברים מוגשים, וזה הולך ומשתבח. נחשפתי לראשונה למגזין ב'ביזמקס'. בעיקר אני מעריך את היכולת לעסוק בנושאים שקשורים לחיי היומיום בלי להתחמק ובלי להתעלם מהאתגרים.

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים