בין פרט וכלל: על הצורך ב"אחר" וב"אחרות"

מהי חשיבות הקשר עם האחר, ומה משמעותה של החברה בחיינו?

אולי יעניין אותך גם

לאחרונה נדמה שהעולם השתגע. מבנים חברתיים שהיו ברורים בעבר, מתערערים. אולי זוהי אשמת הקורונה שאילצה אותנו להתמחות ב"ריחוק חברתי", אולי זוהי הגַלִיוּת הטבעית של חיינו שנעה בין לכידות ואחדות ובין אינדיבידואליות, פיצול ופירוד, או שמא מדובר בתזמון לא מוצלח שחיבר בין השניים. כך או כך, נדמה שבזמן בו אנו זקוקים לכך ביותר, קיימת תחושה שמשהו בקשר עם "האחר" נסדק ונותר מקום רק לקול אחד, הקול שלי. דווקא כעת יש מקום לבחון את חשיבות הקשר עם האחר ואת משמעותה של הקהילה והחברה בחיינו.

"האחר" כצורך התפתחותי

היינץ קוהוט (1913–1981) היה פסיכואנליטיקאי יהודי אמריקני, ממייסדי זרם פסיכולוגיית העצמי. בניגוד לקודמיו שעסקו בדחפים פנימיים, קוהוט האמין שהעצמי מתפתח בתוך הקשר ובתוך קשרים משפחתיים וחברתיים. הוא תיאר שלושה צרכים בין-אישיים המשפיעים ישירות על התפתחות העצמי: הצורך בשיקוף (mirroring), באידיאליזציה של האחר ובתאוֹמוּת (twinship).

שיקוף:בינקות אין חוויית עצמי לכן תינוק זקוק לאחר שישקף עבורו את הווייתו, את חוויותיו, את עובדת קיומו ואת קבלתו. קוהוט תיאר את השיקוף כ"ניצוץ בעיניה של האם" כאשר היא מתפעלת ושמחה בתינוקה. על פי קוהוט, אנו רואים את עצמנו בעיניהם של אלה הרואים אותנו. כך, השיקוף שתינוק מקבל יהווה בסיס למושג העצמי שלו בילדותו ובבגרותו. אם העיניים המביטות אלינו חיוביות ומקבלות, נפנים שאנו ראויים. עיניים ביקורתיות יובילו להפנמה שאנו "לא…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים