המהפך של פיצי

פיצי שלנו גרמה לאנשים רבים לעצור, להתבונן בנו, ולהכיל את הסתירה שיש חרדים והם נורמליים, ויש להם כלבה

אולי יעניין אותך גם

אדם נכנס לפאב ושותה משהו עם חבר. לרגע אחד הוא מרים את המבט ומשהו תופס את תשומת ליבו. הוא מביט מסביב ורואה שכל האנשים שנמצאים בפאב הם פחות או יותר דומים אחד לשני, מגיעים מאותו מקום, אותו מעמד חברתי ואפילו אותו צבע עור. הוא מגיע לבעל המקום ושואל אותו: איך האוכלוסיה כאן כל כך הומוגנית ולא נפלו עליך ערסים? אמר לו בעל המקום: בהתחלה הגיעו ערסים, אבל אז הפסקתי להביא את הוודקה.

את הדוגמא הזאת שמעתי לפני כמה שבועות בשיעור 'שאלות יסוד במדעי החברה'  כדוגמא להגותו של בורדייה, סוציולוג צרפתי.

בורדייה אומר שלכל תרבות יש מאפיינים, עד לרמה של החפצים שלה, שאנחנו מזהים עם אותם אנשים.

זה מה שמבדיל בין תרבות נמוכה ותרבות גבוהה: המאפיין של כדורגל או גולף, טלוויזיה או ספרים, ג'אנק פוד או טעימות יין מיקב בוטיק. יש משחק מסוים בכל מקום שתגיע אליו, עד לרמת הדקויות של צורת ההליכה, וסטייה ממנו הופכת אותך לזר גם בלי לשים את האצבע על משהו מוגדר. לעומת זאת, אם קיבלת את החינוך הנכון והמשחק מוגדר לפי הדמות שלך, אתה שייך. את המערכת הזו של המאפיינים בורדייה מכנה 'הביטוס'.

את כל זה חוויתי על בשרי השנה הזאת כאשר לאחר למעלה מתריסר שנות מגורים בעיר העברית הראשונה קנינו לבת שלי גורת כלבים פומרניאן…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים