סילוק השכינה בחורבן בית המקדש

כל זמן שהמקדש היה קיים, יכול היה האדם לחוות עונג, יופי, אסתטיקה, וכל הנאה אחרת, מתוך חיבור לאלוקות ואף ככלי להתקרבות לבורא, מכיוון שהחיבור הבלתי אמצעי היה חי ונוכח

אולי יעניין אותך גם

ימי בין המצרים, שנחתמים בצום תשעה באב, הם התקופה בה עם ישראל מתאבל על חורבן בית המקדש. מגילת איכה, המדרשים והקינות, מלמדים כי החורבן אינו מתמצה רק בהיעדרו הפיזי של בית המקדש ועבודת הקורבנות. שריפת בית אלוקינו היא הפורענות הקשה ביותר שאירעה לעם ישראל וזו ששינתה את חייו כפרט וככלל מן הקצה אל הקצה.

האם אנו מבינים וחשים באמת את השלכותיו של היעדרו של המקדש? האם בית המקדש באמת חסר בחיינו? האם אנו חושבים שאנו באמת זקוקים לו? הלא זהו פלא, אנו מתפללים מייחלים ונכספים לעת הזו, להתגשמות חזון אחרית הימים, ובכל זאת איננו יודעים להסביר לעצמנו את התמורות והשינויים שיזעזעו את שגרת חיינו. לוּ יקרה כעת אשר אנו מצפים ומתפללים לו השכם והערב, המשיח ייכנס בשערי ירושלים ובית המקדש ייבנה, מה נרגיש אז? האם ישתנו חיינו לבלי הכר? ואם כן, במה?

כדי לרדת לעומק משמעותו של העדר המקדש, נצטרך לעיין במושג הבולט ביותר המופיע בחז"ל בהקשר לחורבן – והוא ’סילוק השכינה': "אמר רבי שמואל בר נחמני: משחרב בית המקדש נסתלקה שכינה לשמים" (שמות רבה, ב).

מהותו ושלמותו של הקב"ה שאינם ניתנים להשגה, מתגלים בעולם דרך שמותיו, כאשר כל שם מסמל הנהגה שונה ואופן גילוי אחר. ה'שכינה' היא פן של התגלות המופיע בתורה בעיקר בהקשר למשכן, "וְעָשׂוּ לִי…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים