שנים עשר מי יודע?

ספר חדש של האמן הבינלאומי גדי פולק מעניק לנו היכרות נרחבת ומלאת־חידושים עם שבטי ישראל

אולי יעניין אותך גם

עם ישראל מתייחד בהיותו עם שהתגבש מעיקרו בשנים עשר מסלולים נפרדים: לא מתוך אילוץ מהמודל האמריקאי של ריבוי ישויות נפרדות שחברו להן יחדיו תוך התגמשות מוותרת באפיק הפדרלי, אלא מתוך בחירה של בנים לאב אחד. מודל השבטים ללא ספק בא בהוראה נבואית, כפי שתעיד ההכרה שהעניקה התורה לחלוקת העם לשבטיו, קביעת השבטים בנפרד על החושן והאפוד, קביעת דגלים נפרדים לכל שבט, חלוקת השבטים במעמד הברכה והקללה וחלוקת הארץ לנחלות נפרדות. ייחודיות זו הציתה את דמיונם של הוגים רבים במשך הדורות.

לאחרון שבהוגים אלו הוקדשה כתבה באחד מהגליונות האחרונים של 'המקום', היה זה הרב עקיבה יוסף שלזינגר, שאף הכין תוכנית כתובה של המדינה היהודית העתידה וכלל בה חלוקה מחודשת לשבטים, עוד לפני הגאולה העתידית ובהעדר ידיעה על הייחוס של כל פרט לשבטים המקוריים. בעיקרו עומדת הכרה בריבוי הדעות והטבעים האנושיים ובאפשרות שתעניק ההכרה בריבוי המסלולים ליצור מסגרת מחייבת גם-אם-ניתנת-לבחירה, כך שלא יווצר מצב בו איש כל הישר בעיניו יעשה. לפי הדגם של הרב שלזינגר, יוכל כל אדם לבחור את השתייכותו השבטית לפי אופיו ורצונו, אך כל שבט יצטרך לקיים בחירות דמוקרטיות ולנהל את מוסדותיו בהחלטת הרוב תוך שליחת נציגים להנהגה הפדרלית המרכזית.

ספרו החדש ומאיר העיניים של האמן הבינלאומי גדי פולק, ששמו לקוח מן ההגדה של פסח: 'שנים עשר שבטיא', עשוי להוות אכזבה לילדים שהתרגלו לרכוש את ספריו בשביל הציורים והחידודים המחשבתיים. אך הוא מציג עבודה שיטתית מקיפה ראשונה מסוגה של מה שאנחנו יודעים ממקורות חז"ל על השבטים.

המחקר המקיף לספר שנעשה בידי הרב יעקב ישראל מקלב (גילוי נאות: ביוזמת החתום מטה) במסגרת הכנת מיתוג וחומרי הדרכה לפארק השבטים ההולך ונבנה בפאתי בני ברק, גלש מעט מתחום ספרות חז"ל וכולל בתוכו גם מידע ופרשנות מספרות הראשונים והאחרונים. באמצעות הצבת הפרשנות בהקשר הרחב של שנים עשר השבטים מתגלות פנינים לא מוכרות, כמו למשל תוספת של שמונה [!] נשיאים לא מוכרים לרשימת נשיאי שבט ראובן.

לכל שבט מוקדשות שלוש כפולות עמודים של מידע, ובנוסף עמוד שלם המוקדש לדגל השבט כפי שעוצב בידי האמן עבור הפארק – הדגלים בגודל ענק יתנוססו על תרנים ברחבי הפארק על פני מסלול מיוחד שבו יוקדשו תחנות מיוחדות לכל שבט – ועמוד נוסף ובו מידע עיוני רב, מקורות והפניות להרחבת הידע בנושאי השבט.

כפולת עמודים אחת מוקדשת לידיעות מעניינות, חלקן מפתיעות, בנוגע לכל שבט. את הידיעות מלווים ציורים מוקטנים של האמן, בחלקם שזור הומור דק ששמור לאמני הקומיקס הגדולים כמו הרז'ה. כך למשל, בחר האמן להמחיש את דברי חז"ל על בני שבט גד שעליהם נאמר 'וטרף זרוע אף קודקוד' שהיו כורתים את ראשו של היריב בקרב באבחת חרב אחת יחד עם זרועו. האמן התמודד עם האתגר לצייר נושא 'קשה' כזה עבור תינוקות של בית רבן, בצורה הבאה: הוא צייר דמות אימונים דו-ממדית שעליה מצוירת מטרה עגולת קווים וצלב דיוק במרכזה, והלוחם העטור בטלית קטן מתאמן בחיסול בובת המטרה.

את דף הפורזץ – כפולת הנייר הסתמית בדרך כלל, שמחברת את הספר לכריכתו, הקדיש האמן למשחק שיעסיק את כל הילדים שעות ארוכות: ציור שבו כמאה דמויות של אנשים ונשים (חידה ראשונה: כמה? חידה שנייה: כמה בעלי חיים?) שכל אחת מן הדמויות מאופיינת בצורה שמי שקרא את הספר יוכל לזהות מאיזה שבט היא באה. היה תענוג, נחכה לפארק.

גילוי נאות: הכותב הגה את הפקת הספר וייעץ לאורך הכנתו, במסגרת שירותי ייעוץ אסטרטגי עבור החברה הכלכלית בני-ברק לצורך תכנון ומיתוג פארק השבטים

שנים עשר שבטיא

  • גדי פולק
  • מידע ומקורות: הרב יעקב ישראל מקלב
  • קולמוס
  • 108 עמודים בפורמט אלבומי

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים