תרבות הביטול שלנו

האופן שבו חונכנו להאדיר את התורה ולשים אותה בראש מעייננו היה באמצעות ביטול וזלזול בכל השאר. חלומות על השתלבות חרדית מחייבים שהשינוי יתחיל שם

אולי יעניין אותך גם

נועם:

אתחיל מהסוף – התגייסתי.

טוב, בערך.
החל מ-1.1.2024 הצטרפתי לתוכנית 'קודקוד', שמכשירה חרדים כמתכנתים לשירות ביחידות מודיעין כמו 8200, לוטם (תקשוב) וכדומה. למה בערך? כי כרגע זו רק מכינה לצבא. כעת משלימים פה לימודי ליבה בסיסיים ובעוד כחצי שנה נעבור בבקו"ם.

זו לא החלטה חדשה. ידעתי שאני רוצה להתגייס כבר לפני כתשעה חודשים, כשעזבתי את הישיבה. וההחלטה הזו לא הושפעה מאירועי השבעה באוקטובר. ועדיין, אשמח לחלוק איתכם כמה מהתובנות שאני צובר פה על הדרך.

נלך רגע אחורה. כל חיי הוכוונתי למסלול מאוד ברור – אברכוּת. המסלול הליטאי הקלאסי. נָאר תֵּיירה, כמו שאומרים.

בזמנו זה היה מאוד טבעי. הרעבע'ס בחיידר ('זִכרוּ', למי שמכיר) חינכו שזה הדבר שצריך לעשות. כנ"ל הר"מים ב'קול תורה' וכן הלאה. רק מה – בתוך האמירה ש'כך צריך לעשות', מובלעת ההנחה ש'זה הדבר היחיד שצריך לעשות'. ופה דברים כבר התחילו קצת יותר להסתבך.

מצד אחד, סדר העדיפויות בחיידר היה מאוד ברור. היו רק 45 דקות לימודי חול ביום, שגם בהם בעיקר שיחקנו 'ארץ עיר' ומדי פעם הרב התקדם כמה עמודים בחשבון או בלשון (המקצועות היחידים שלמדנו). הפוקוס היה אך ורק על לימודי הקודש, שבהם, יש לציין, הצוות עשה עבודה טובה בהחלט. 

עם זאת, מהבית כן קיבלתי את העובדה ש'חשוב לדעת עוד דברים'. ההורים שלי ניסו לשלוח אותי למורה…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים