והוא עלה למרכבה: סיפורו של משה מונטיפיורי

מבין כל מפעלותיו של משה מונטיפיורי ברחבי העולם היהודי, דבר לא היה יקר לו כמו היישוב בארץ ישראל. במהלך שבעת מסעותיו לארץ, הוא ניסה לחולל שינוי פרדיגמה בתשתית הכלכלית של היישוב, ולאפשר ליהודי ארץ ישראל להתפרנס מעבודה בלי צורך להסתמך על 'החלוקה'. היו שתמכו בו בהתלהבות - והיו גם שהתנגדו בתוקף. סיפורו של האיש שהיה לאגדה, ולבלדה

אולי יעניין אותך גם

החל בשלהי המאה הי"ח וביתר שאת לאורך המאה הי"ט נישאו גלי עלייה לארץ ישראל מרחבי העולם היהודי. רבים מן העולים באו בקבוצות מובחנות: קבוצת חסידים בראשות תלמידי המגיד ממעזריטש, חבורת תלמידי הגר"א, קבוצות עולים מתימן ועלייה נרחבת מארצות צפון אפריקה. העלייה הגדילה מאוד את היישוב היהודי בארץ ישראל, שנסמך כלכלית על ה'חלוקה' מנדבת יהדות התפוצות. עד מהרה התגבשו העדות השונות בקהילות ו'כוללים' מובחנים, וזכו לעצמאות מהקהילה הספרדית הירושלמית הוותיקה.

ארץ ישראל הלכה והתמלאה קהילות וקבוצות ממוצא מגוון. אל הקבוצות המגובשות נוספו גם יחידים רבים שעלו מארצות שבהן התקיימו קהילות יהודיות חשובות, כמו גרמניה והולנד (שהעולים מהן התגבשו ב'כולל הו"ד' – הולנד-דויטשלנד). לכל אחת מהקבוצות והקהילות היו מנהגים, אידאולוגיות ודמויות מופת נערצות משלה.

במקביל, אמצעי התקשורת המודרניים איפשרו קשר הדוק יותר בין רחבי העולם היהודי, וצרותיה של קהילה אחת נשמעו עד מהרה בשאר קהילות ישראל. העולם היהודי הפך מחובר יותר, ובנקודת הזמן הקריטית הזו להתפתחות היישוב בארץ ישראל הפציע בשמי העולם היהודי גיבור נערץ, שהתעלה מעל חלוקת הקהילות וביטא בדמותו את רגש האחדות המתגבר בין הקהילות השונות בתפוצות.

שמו של האיש היה משה מונטיפיורי.

משה האיש

משה מונטיפיורי נולד בשנת תקמ"ה (1784), הבן הבכור במשפחה מהקהילה הספרדית-פורטוגלית בלונדון. סבו של משה היגר לאנגליה מאיטליה שני דורות קודם לכן, ואביו היה…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים