יבנה וחכמיה: תוכנית הלימודים ברשת החינוך הליטאית

יצחק שמואלוביץ היה תלמיד ישיבה שגלה עם חבריו לווילנה בימי מלחמת העולם הראשונה, והקים עמם אגודה להפצת רוח התורה. פעילותה העיקרית: הקמת רשת יבנה, שהעמידה אלטרנטיבה לבתי הספר החילוניים בכך ששילבה חינוך תורני עם לימודי חול ברמה גבוהה

אולי יעניין אותך גם

בזיכרון ההיסטורי היהודי, יהדות ליטא מסמלת בראש ובראשונה מעוז ראשון במעלה של לימוד תורה. זהו האזור שבו פרחו הישיבות החשובות בעולם היהודי מראשית המאה הי"ט ועד לאמצע המאה העשרים, כשהחיים היהודיים באירופה על כל ביטוייהם נחרבו בשואה.

הדימוי הרווח לישיבות ליטא הוא של 'תיבת נח', מגדלור רוחני המנותק מהסביבה היהודית. במידה רבה זו אכן הייתה שאיפתם של ראשי הישיבות. בוגרי הישיבות אמנם נפוצו על פני היבשת וכיהנו בתפקידי רבנות, אבל בשנות לימודם בישיבה השאיפה הייתה להתנתק במידה רבה מהסביבה, גם זו היהודית. הסיפור של יצחק שמואלוביץ ורשת "יבנה" הוא חריג מרתק לעיקרון שתיארנו.

סיפורה של רשת 'יבנה' מתחיל בקיבוץ של בחורי ישיבות גולים היוזם הקמת רשת חינוכית שמתפשטת ברחבי ליטא. הרשת העממית הזו זכתה בהמשך לחסותה הפעילה של אחת הישיבות החשובות והאליטיסטיות באירופה, ושל ראש הישיבה, מגדולי תלמידי החכמים באותו הדור. אבל בואו נתחיל בהתחלה.

צעירי ישראל הנודדים

בשנת 1892 נולד בן למשפחת שמואלוביץ בעיר ליפנישוק. האב הרב משולם היה ת"ח, והבן יצחק התחנך לימים בישיבות. את לימודו העיקרי עשה בישיבת הרב ריינס שבעיר לידא הסמוכה לעיירת מולדתו. הרב יצחק יעקב ריינס היה תלמיד חכם מפורסם, שהקים את תנועת המזרחי וחבר לתנועה הציונית. בהשפעתו של ראש הישיבה התקרב כנראה גם שמואלוביץ הצעיר לרעיונות של חיבת ציון, אך נראה שזיהה…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים