כצל פורח

ספר שכולו מסע בדיוני בזמן ובמרחב, הופך למין איגרת אישית מלאה בהרהורים השוחקים ליום אחרון

אולי יעניין אותך גם

הכל מתחיל בטיסה. דווקא שם, בין ארץ לשמים, נמצאת האפשרות. ברוך הוא שבראנו לכבודו והבדילנו מן התועים. שהם טסים ואנו טסים. הם טסים ועיניהם על צגים מרצדים. ואנו טסים ומולנו ספרים נפתחים.

בכל עת, כשנקלע לידינו ספר שמהותו בדיה (פיקשן בלע"ז) הרי שהנאת הקריאה נפגמת מחשש על הזמן שנשחת. הרגשות מתרוצצים בקרבנו. יצר טוב שופט ומונה, סבירא ליה כמאן דאמר אין יתרון לאדם שיקרא סיפור אשר בדה פלוני מליבו ואף משל לא היה. ומאידך, הנפש הסוכנת בנו נמשכת אל המילים ואל הרגשות ואל האסתטיקה.

וכאן מצאו כשרי ישראל מקום של פשרה. באותן שעות טיסה, כשהריכוז קשה והשעונים מתערבבים, נמצאת השעה כזו שאינה יום ואינה לילה ומתוך שהתירו לעסוק בחכמות חיצוניות הותרה גם קריאה חפוזה בספרים ובסיפורים שיש בהם מעין שם של קפיצת הדרך, שאדם עולה בצד זה של אוקיינוס וחידות מסתורין מושכות את ליבו, וכאשר גלגלי מטוסו נושקים לאדמת ארץ הקודש כבר פתורה לו העלילה ויודע הוא מי הרוצח ובשל מי האשמה, ואף מבחין הוא בין צדיק לרשע וכך הלאה.

גם סיפור המסע שלפנינו, הספר 'צל ידו', תחילתו וסופו בטיסה. ובתא הטייס יושב לו חיים באר, איש יהודי שדומה כאותו אורח שמתיישב בחדר החיצון של בית הכנסת, כוס תה לו בידו והוא מעיף את שומעיו בטיסת-נגיד-חרושת שקשה להתנתק ממנה גם כשכבר…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

מדינת ישראל ועולם התורה הם סיפור אחד 

מהות המסע המוביל מפורים לפסח מובילה אותנו להתבוננות על שני מפעלים אנושיים שזכו לברכת ה' החורגת מדרכי הטבע: האחד הוא מדינת ישראל, השני הוא עולם התורה. הצלחתם גוזרת עליהם אחדות: הם אינם יכולים עוד להתקיים בנפרד 

אהוד בן יהודה

זרם התודעה

ה' עוזר

בתוך החושך של הגלות, כשהכל נראה אבוד והייאוש אוכל בנו ללא רחם, דווקא עכשיו, מתחת לפני השטח מתרחשים תהליכים שמכינים את הטוב הגדול שנועד לנו

עינת ישפה

פסיכולוגיה

למען תספרו

ראוי שנתאמץ לבחור לספר לעצמנו ועל עצמנו סיפורים שמבטאים, מבליטים ומנציחים את הערכים, את הכוחות ואת התעצומות שבנו. אלו  שיאפשרו לנו לצמוח ולשגשג מתוך חירות אמיתית

רועים רחוק: הכירו את הישיבה החקלאית באמצע המדבר

רחוק מן העין, בין נופי המדבר ליד מצפה יריחו, פועלת ישיבה חקלאית חרדית. לצד סדרי לימוד ישיבתיים הבחורים רועים את הצאן, מלקטים ירקות ועוסקים במלאכת יד. המטרה, כפי שמתארים אותה מייסדי ורבני הישיבה, איננה ללמד מלאכה או חקלאות, אלא בנייה עצמית. ביקור במוסד אחר. מאוד

משה שוחט

מגזין

בית הדין ברחוב קרוכמלנה

הסופר היידי הנודע זוכה פרס נובל יצחק בשביס-זינגר, תיאר בספריו ואף הקדיש כרך שלם לאביו הדיין ובית דינו ברחוב קרוכמלנה שבוורשה היהודית. חיי הדחק של איש הרוח שהקהילה לא השכילה להסדיר את משרתו ניבטים במסמך בכתב-יד שנמכר לאחרונה בבית המכירות 'קדם'

תופעה: פריחת הקהילות החסידיות העצמאיות

בלי ששמנו לב, הקמתן של קהילות חסידיות עצמאיות צברה תאוצה והפכה לתופעה רחבה בערים רבות. מהם הגורמים שדוחפים צעירים חסידיים לייסד קהילות כאלה, מה הסגנון המאפיין אותן, ולאן תתפתח המגמה?

כניסת מנויים

כניסת מנויים