צו איפוס: האם ניתן לחנך בלי שלילת האחר?

"החילוניים מתייוונים", "היום בו הוקמה המדינה הוא יום אבל" – האם זו הדרך לחנך את ילדינו להסתכלות על הציבור החילוני, או שאפשר גם אחרת? מסתכלים לסטיגמות בעיניים

אולי יעניין אותך גם

זה קרה לאחרונה, כשמחנכת כיתה ח' בבית יעקב באחת הערים החרדיות, נכנסה לכיתתן של תלמידותיה כדי לחלק הזמנות למסיבת הגמר, ואמרה לתלמידות: "אני יודעת שיש ילדות בכיתה שהוריהן חוזרים בתשובה, ושהסבתות אינן לבושות כמו בבית יעקב. בבקשה, תכבדו אותן ותאפשרו להן להגיע למסיבה בכל צורה שהן לבושות, כי כיבוד הורים חשוב יותר מכל". 

המשפט הזה שלכאורה נאמר ממקום חם ומקבל, עורר סערה קלה בקרב חלק מההורים, שהיו מהם שפנו למחנכת בביקורת וטענו שבאמירה המכילה הזו היא מסכנת את חינוכן של הבנות, והם מבקשים ממנה לפרסם הודעה ברורה שאמנם מכבדים את כל הסבתות שיגיעו למסיבה, אך מבקשים מהן להשתדל להגיע בלבוש הולם ואף לא להוציא מהתיקים מכשירים ניידים שאינם כשרים.

סיומו של הסיפור אינו רלוונטי לעניין, אך נראה שכל הורה המשויך למגזר החרדי ושולח את ילדיו למוסדות המיינסטרים, נתקל לא פעם בסיפורים כגון אלו ובמורכבות שלהם. כי כן, כולנו רוצים לחנך את ילדינו אך ורק לטוב, אנחנו לא רוצים שהם יחשבו דבר רע על אף יהודי בעולם, ויכבדו תמיד גם את אלו ששונים מהם ורחוקים מדעותיהם, אך יחד עם זאת, לכולנו גם חשוב לשמור על הטוהר של ילדינו ולהביע ביקורת כלפי אלו שרחוקים מכך, שהרי אם לא נעשה זאת הילד עלול לצאת מבולבל.

אז איפה נמצאת המערכת החרדית בכל מה שנוגע…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים