איפה הוא בכלל, בית הכנסת שלי?

לעיתים עבר בי געגוע לבית הכנסת שלנו ולאנשיו הטובים, אלה שהילכו בדרכי התשובה תמיד ולא פגשו בה רק אחת לשנה

אולי יעניין אותך גם

יש בהם משהו, בימים האלה של תשרי, שמקשה מאד לברוח משאלות על שייכות וזהות ומקום. 

הסליחות, השופר, יום הכיפורים ושמחת בית השואבה, כמו מנקזים אליהם את כל סימני השאלה הקשים על מקום מגורים, ההשתייכות קהילתית והצורך בחברת שווים. ומעל כולם מרחפת שאלת השאלות: איפה הוא בכלל, בית הכנסת שלי. 

כילדה היה לנו את בית הכנסת שלנו, בשכונת נחלאות. בית הכנסת של המקובלים שאבא שלי נאסף אליו בגלגול אחר ופגש בו לראשונה בחייו רב ותפילה ומקום. מקום שבעלי תשובה עומדים בו. 

עזרת הנשים הייתה קטנה וצפופה ובאופן טבעי נשפכנו, אמהות וילדים, אל הסמטה הצרה הצמודה לחלונות בית הכנסת הגדולים. סביבנו – כל עוברי האורח, התיירים וותיקי השכונה, מבפנים – קול תפילה ושופר, ומעלינו – השמיים. 

התפילה, לפי כוונות הרש"ש, היתה ארוכה ומתמשכת, והישיבה בחוץ הזמינה הסחות דעת. בקול השופר התערבב בכי תינוקות, נביחות כלבים חולפים, ולפעמים גם צעקות של תשוש הנפש הנחלאותי התורן. 

בשנה השנייה בסמינר הליטאי החשוב שלמדתי בו, הבנתי שאני מחפשת משהו אחר. תפילה שתשתלב באווירת כנסי התשובה ושיחות ההתעוררות שמילאו את החודש הזה, כזו שאפשר לחוש בה פיזית ממש, את אימת הימים וגודלם. 

במניין בני הישיבות אותו מצאתי היה סדר, שקט, רצינות ומזגן מקפיא. הייתי צריכה לדלג על מכשול הכיסאות השמורים, אך תמיד היו שם בשורות האחרונות כיסאות פלסטיק לאורחות, זרות, וכאלה שאין המקום…

הקריאה למנויים בלבד

גם אתה יכול להיות מנוי ב ₪1
לחודשיים ראשונים

אולי יעניין אותך גם

הפלייליסט הישיבתי: קווים לדמותו

האם המוזיקה החסידית עוברת מהפכה – או שמא רק ממשיכה להתפתח? כיצד התרחש המפנה ממילים מהמקורות למילים מקוריות? ואיזו השפעה רוחנית יש לשינוי הרגלי ההאזנה של בחורי ישיבה ובנות סמינר? יצאנו לבדוק

עינת ישפה

פסיכולוגיה

פלצבו – יתרון הנפש על הגוף

מעבר להשלכות הרפואיות, תופעת הפלצבו מדגישה אף יותר את כוחה של החשיבה החיובית ובמיוחד את כוחה של האמונה

שולי אביטבול

רוחות העונה

על פתח הבית, מבחוץ 

בפתח החג הביתי ביותר בלוח השנה היהודי, אני שואלת את עצמי מהו בכלל בית

אהוד בן יהודה

זרם התודעה

ככל הנראה

החוקרים טובים מאוד כשהם באים לנתח את הקליפה החיצונית, אבל הם נכשלים לחלוטין כשהם מתיימרים להבין בכלי המדידה את סוד הקיום כולו

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

"המדינה תצילנו!" – בין ביקורת ללשון הרע 

לחברה שלנו נדרשים 'חשמונאים', תרתי משמע – בעלי אומץ המוכנים לקחת סיכונים ולשלם מחירים עבור הליכתם בדרך יושר

גלגוליו של הטלפון הכשר

מהמירס הכשר הראשון ועד מדיניות הסינון העצמאית של הישיבות הגדולות: מסע בעקבות תקשורת כשרה ומפוקחת בציבור החרדי