איש לפי מהללו

אלף פעמוני אזהרה צריכים לצלצל באזנינו כשקולנו נאלם מול דריסת ערכים שיטתית, אם מהצד השני ניצבים בעלי שררה שהכוח השחית אותם זה מכבר

אולי יעניין אותך גם

שלושה דברים, כך אומרים, מניעים את העולם: כוח, כסף וכבוד. אחר אלו רודפים בני האדם מיום היוולדם ועד רדתם אל הקבר.

האם גם אנו כאלו? האם אנו רצים כל ימינו אחרי ההבל? מה הם הערכים היסודיים המניעים אותנו?

רבינו יונה על מסכת אבות (ד, ו) מגדיר מבחן נוקב למצבו של אדם. "מצרף לכסף וכור לזהב ואיש לפי מהללו – כלומר, לפי מה שהוא מהלל". אם נבדוק מי הם האנשים שאנו מהללים אותם, נוכל לדעת מי אנחנו. 

אלא שאם באים אנו להחיל את המבחן הזה על החברה שלנו, מצבנו בכי רע. הערכים שהיהדות שמה כעטרה על ראשה רחוקים מכוח, כסף וכבוד כרחוק מזרח ממערב. תחתם באים – תורה, עבודה וגמילות חסדים. אך השאלה, כאמור, איננה מה כתוב בספרים, אלא מה מניע אותנו בפועל, ואת זה ניתן ללמוד רק מתוך בחינת הדמויות אותן הציבור מעריך. האם את אנשי המעלה או את אנשי השררה; אנשי האמת או אנשי הכבוד; אנשי המעש או בעלי ההון.

הכוח משחית

חשוב להקדים ולומר שהכסף והכבוד אינם דברים רעים כשלעצמם. עשירות היא מן התכונות הדרושות כדי לשמש ככהן גדול, והכבוד הוא דבר שהתורה מצווה לתת לראויים לכך. העושר והכבוד אף מובטחים כשכר הנלווה לתורה: "בשמאלה – עושר וכבוד". ה' מברך את אברהם בכל ומבטיחו בין היתר גם שיזכה ששמו יגדל. 

הנקודה…

הקריאה למנויים בלבד

גם אתה יכול להיות מנוי ב ₪1
לחודשיים ראשונים

אולי יעניין אותך גם

הפלייליסט הישיבתי: קווים לדמותו

האם המוזיקה החסידית עוברת מהפכה – או שמא רק ממשיכה להתפתח? כיצד התרחש המפנה ממילים מהמקורות למילים מקוריות? ואיזו השפעה רוחנית יש לשינוי הרגלי ההאזנה של בחורי ישיבה ובנות סמינר? יצאנו לבדוק

עינת ישפה

פסיכולוגיה

פלצבו – יתרון הנפש על הגוף

מעבר להשלכות הרפואיות, תופעת הפלצבו מדגישה אף יותר את כוחה של החשיבה החיובית ובמיוחד את כוחה של האמונה

שולי אביטבול

רוחות העונה

על פתח הבית, מבחוץ 

בפתח החג הביתי ביותר בלוח השנה היהודי, אני שואלת את עצמי מהו בכלל בית

אהוד בן יהודה

זרם התודעה

ככל הנראה

החוקרים טובים מאוד כשהם באים לנתח את הקליפה החיצונית, אבל הם נכשלים לחלוטין כשהם מתיימרים להבין בכלי המדידה את סוד הקיום כולו

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

"המדינה תצילנו!" – בין ביקורת ללשון הרע 

לחברה שלנו נדרשים 'חשמונאים', תרתי משמע – בעלי אומץ המוכנים לקחת סיכונים ולשלם מחירים עבור הליכתם בדרך יושר

גלגוליו של הטלפון הכשר

מהמירס הכשר הראשון ועד מדיניות הסינון העצמאית של הישיבות הגדולות: מסע בעקבות תקשורת כשרה ומפוקחת בציבור החרדי