היידי, שימען, ועתידה של היהדות

בכתב הגנה מרשים, מתאר פרופ' משה קופל כיצד המסורת ממשיכה לקבור את מספידיה

אולי יעניין אותך גם

שתי דמויות ממלאות את תפקידי השחקנים הראשיים בספרו החדש של פרופ' משה קופל, 'לחיות כמו יהודי'.

הראשון הוא שימען, אוד מוצל מאש, חסיד גור ששיכל את משפחתו בשואה. בשטיבל הניו יורקי שם הכיר אותו המחבר, הוא היה ידוע כיהודי שומר תורה ומצוות, חסיד אך נטול לבוש חסידי, מסור לאידישקייט ואיש של מסורת בכל נימי נפשו. הדמות השנייה היא היידי, צעירה קוסמופוליטית שהכיר בפרינסטון. היא אמנם עוד שאבה מעט מהמסורת היהודית בילדותה, אולם הדת האמיתית שלה היא פרוגרסיביות. על בסיס היכרותו עם שני האנשים האמיתיים הללו, בנה קופל שני אבות טיפוס מנוגדים ועימת ביניהם בעקביות לאורך הספר.

קופל מתאר את חילוקי הדעות העמוקים בין שימען והיידי בשורת דיונים מדוקדקים, שלכל אחד מוקדש חלק משלו בספר. החלק הראשון דן בסוגיה כיצד ראוי לחיות, ובו הוא מצביע על העובדה שהמוסר בן-זמננו מצטמצם לכדי עקרון אחד ויחיד: הוגנות. המוסר הדתי, לעומת זאת, דורש מנאמניו גם נאמנות ואיפוק. בחלק השני הוא דן בשאלה כיצד מכריעים בין טוב לרע, ובו הוא מצביע בהרחבה על התפקיד המשמעותי שממלאת המסורת בכלכול צעדיו של שימען, מול הזלזול של היידי במנגנון כזה.

בפרק השלישי הוא דן בקשר בין אמונה דתית לבין מחויבות למערכת מסוימות של נורמות חברתיות. בשני המקרים, טוען קופל, אמונותיהם של הגיבורים שלנו נועדו לתת פשר…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים