הקדיש הכללי

הרצון לשמור על הנפש מהזוועות עלול להיות מתורגם לניתוק והתנכרות אל שבר בני עמנו. איך נימנע מהתכנסות אל הפרטי כשהכלל קורא לנו לשותפות

אולי יעניין אותך גם

אחד הקולות שנשמעים לא מעט בבליל הקולות שמקיף אותנו בתקופה הקשה הזו, הוא הקול המבקש להנמיך חשיפה לזוועות. לשמוע פחות, לסנן את המראות ובאופן כללי לייצר חומת הגנה מהרוע. ויש לו לקול הזה סיבות וסימוכין, מחקרים תומכים וחוויה אישית שאינה משתמעת לשתי פנים: אסור להשאיר את צינור המידע פתוח ללא בקרה. ההשלכות הנפשיות קשות, מצב המורל נפגע, וכמוהו גם מצב החוסן. כשהשיח עובר לילדים, המסקנות אפילו חותכות יותר. חובה לשמור על נפש הנוער, להגן על הלב הרך, להיזהר שלא לחלל את התמימות. 

אולי לכן, כשיומיים אחרי אסון שמחת תורה שיתפה אותי חברה יראת שמיים בהחלטה שלה שלא לחשוף את עצמה מבחירה לאף פריט מידע מהמלחמה הרעה שהחלה, זה הרגיש לי הגיוני. 

היו צריכים לעבור כמה שבועות, ובתוכם נהר בלתי פוסק של כאב ושל צער, כדי שאזהה בעצמי אי נוחות לנוכח ההחלטה הזו. הימים שבאו הביאו איתם קולות ומראות שסדקו את הלב, ושברו את כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים. ההחלטה לעצום עיניים למולם נראתה לי פתאום מנותקת. 

שאלת השותפות של הקהילה החרדית במרחב הישראלי, מעולם לא הרגישה מדממת יותר. דיונים על התגייסות אזרחית, שירות משמעותי ושוויון בנטל נעשו משמעותיים מאי פעם. המחשבה על 'איך בכל זאת מגלים אחריות?' מעסיקה רבים. ואולי, כך נדמה לי, רגע לפני שאנו רצים לענות על השאלה…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים