חינוך ביתי: כשהבית הוא גם בית הספר

בעוד שהורים רבים נאנחו בהקלה כשמתווה החינוך החדש שלח את הילדים חזרה לשגרה בית ספרית, יש הורים שעבורם החלטות משרד החינוך בעניין הקורונה רלוונטיות הרבה פחות. הילדים שלהם מתחנכים בחינוך ביתי, בחיק המשפחה. מה גורם להורים לקבל החלטה כזו, כיצד נראה סדר היום של משפחה בחינוך ביתי, ואיך היוותה מגפת הקורונה זרז בצמיחתה של תנועת החינוך הביתי בישראל?

אולי יעניין אותך גם

צמד המילים 'חינוך ביתי' היה פעם מוכר ליודעי ח"ן (או חנ"ב) בלבד, אבל הימים הללו חלפו-עברו. כמו שהקורונה לימדה את כולנו מה זה זום ומהי בדיקה סרולוגית, גם בתחום החינוך אפילו הטיפוסים הממוסדים ביותר שבינינו, שמעולם לא חלמו להשאיר את הילדים בבית בלי סיבה טובה, גילו עולם חדש. חינוך ביתי, זרם חינוכי שבימי שגרה כולל מאות משפחות בישראל, ביניהן משפחות דתיות וחרדיות, נכפה פחות או יותר על כולנו בימים בהם המורה אולי התיימרה ללמד קריאה דרך הטלפון, אבל בפועל אנחנו היינו המורים. 

שיבושי מערכת החינוך בתקופה האחרונה, גרמו ללא מעט הורים לשקול ברצינות את האפשרות לעבור לחינוך ביתי רשמי ולו לתקופה קצובה. עבור הורים רבים יותר, האופציה לא הייתה ריאלית – אבל העניין נותר. מסתבר, למרבה הפלא, שאפשר ללמד את הילדים בבית. כן, גם אם עובדים תוך כדי. איך זה יכול להיות?

יצאנו לשוחח עם ארבע אימהות מנוסות בחינוך ביתי. שתיים מהן בחרו במסלול הזה בעקבות הקורונה – ושתיים אחרות, מסיבות שונות לחלוטין. אתם מוזמנים להכיר אותן – ואולי גם ללמוד משהו מהחוויה שלהן.

ואיתנו במסע הביתי: 

  • אביבה ורנר מיבניאל, אימא לאחד עשר ילדים שהתחנכו תקופות ארוכות בבית, כעת שניים בחינוך ביתי.
  • לאה בארז מבית מאיר, אימא לארבעה, מתוכם ילדה בת שמונה בחינוך ביתי.
  • אביטל פילצר מירושלים, אימא לשלושה,…

    הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים