לדמותה של חברותא

אמנים חרדים וחילונים הציגו בתערוכה משותפת יצירות המייצגות את המושג 'חברותא'. כך זה נראה

אולי יעניין אותך גם

מה אומרת לכם המילה חברותא? 

השאלה עמדה באוויר כשאוצרת בית המשפט העליון ד"ר אורנה יאיר ביקשה לערוך תערוכה משותפת של אמנים חרדים וחילונים בפואייה מול הספריה המשפטית והתייעצה עם ד"ר נעה לאה כהן מגלריית המקלט. (גילוי נאות: כותבת המדור). תקופת קיטוב לא פשוטה שאנו נמצאים במהלכה במיוחד מאז התפרצות הקורונה, העצימה את השאלה בהקשר לחברה הישראלית ואתגרה את הצורך לשיתוף פעולה בניסיון להתחבר מחדש.

בפשט, מדובר בחוק יסוד בעם היהודי. ביסודה החברתי קיימת ההבנה שהמסורה אינה רק ספר קריאה אלא מחייבת דיאלוג, העמקה וחידוד גריסה וכתישה ואף מחלוקת. "מה ברזל זה אחד מחדד את חברו – אף שני תלמידי חכמים מחדדים זה את זה בהלכה…". היכולת לקנות חבר לחזון משותף, האדרת הכוח החברתי והערבות ההדדית, הם עמודי תווך עליהם מושתתת הישרדותו של העם היהודי במבחן הזמן. אך בין כתלי בית המשפט, קיבלה כעת המשמעות של המונח פרשנויות שונות ומגוונות שמאתגרות את החברה בכלל. בכך כוחן של תערוכות קבוצתיות: הן מביאות זוויות מבט מגוונות לאותו נושא, מפני שבני אדם שונים המה ורואים את הדברים אחרת, על אחת כמה וכמה בתערוכה שכזו שבה האמנים המציגים מגיעים מרקעים שונים גם אם כולם בתוך העם היהודי. לעיתים, המפגש בין היצירות (כמו מפגש בין אנשים) מוליד רעיונות שלא היו יכולים להיוולד לבדן.

והנה כמה דוגמאות…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים