לכרות ברית בראש מורם

המציאות הישראלית צריכה להתבסס על ברית מכבדת של כלל המגזרים, גם אנחנו החרדים צריכים לבוא אליה, מתוך ביטחון וגאווה בערכים שלנו

אולי יעניין אותך גם

נועם:

במספר החודשים שעברו בין הזמן שבו עזבתי את הישיבה ועד שהתגייסתי לפני כחודש לקודקוד, עבדתי בתנועה שנקראת 'הרבעון הרביעי'. זו תנועת המונים מעניינת ממש, למדתי ממנה המון ויש לי גם כמה מחשבות לחלוק.

טיפה רקע: התנועה נקראת 'הרבעון הרביעי' על שם הזמן שבו מדינת ישראל נמצאת, לאחר 75 שנה להיווסדה (מתוך 100, ומכאן 'רבעון'). מתברר שבטווח הזמן הזה, מדינות רבות חוות קשיים (מלחמת האזרחים בארה"ב, לדוגמה) או מתפרקות (ברית המועצות). גם כאן בארץ ישראל, היתה לנו פעמיים ריבונות יהודית: ממלכת דוד ושלמה – ששרדה כ-80 שנה עד לפילוג הממלכות בימי רחבעם – וממלכת החשמונאים, שנמשכה 77 שנה עד לכיבושה בימי הרומאים והמלכת הורדוס.

והנה אנחנו פה, בפעם השלישית שבה יש לנו ריבונות יהודית בארץ. קשה לומר שהפילוג והמחלוקת שהשתוללו (ועדיין קיימים, אולי מעט מתחת לפני השטח) לוקחים אותנו למקום טוב יותר מאשר הממלכות הקודמות.

יש לתופעה הזו לא מעט סיבות (חפשו 'מודל הדורות' בגוגל) והמטרה של התנועה, בגדול, היא לנסות לתת מענה לבעיות הקיומיות האלו. אני לא הולך לחפור לכם פה על איך ומה התנועה מתכננת, למרות שאני ממש ממליץ לכם לקרוא על זה, ובמקום זאת אני אכתוב מעט על המחשבות שלי משם.

הפעם הראשונה שבה הכרתי את 'הרבעון' הייתה לפני כשנה, כשהשתתפתי בסמינר יומי (8:30–21:30) של התנועה. זו…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים