לצייר עם דאלי: איך תשפיע עלינו הבינה המלאכותית?

תכנת הבינה המלאכותית DALL·E 2 היא פיתוח מהפכני באמת. רק תזינו לתוכה תיאור מילולי של התמונה שהייתם רוצים ליצור – והתוכנה תיצור עבורכם איורים ברמה גבוהה להפליא, ובהיצמדות דייקנית לדרישות שלכם. איך היא עושה את זה, מה השימושים המומלצים בה, והאם אנחנו מתקרבים ליום שבו תחום האמנות יישלט על ידי בינה מלאכותית?

אולי יעניין אותך גם

לרוב ספרי המדע הבדיוני יש נוסחה די קבועה לתאר את העתיד: קודר, אורבני, נשלט על ידי מחשבים חסרי רגש. בחלק מהספרים עליית המכונות מביאה לקץ האנושות, באלו האופטימיים יותר, המחשבים והרובוטים תופסים את מקומם של בני האדם והופכים את העולם לדיסטופיה מדכאת. הבינה המלאכותית מתוארת כגולם שקם על יוצרו, כזה שלא יהסס לשלוט באלו שיצרו אותו, לתמרן אותם ואולי גם להשמיד אותם בשעת הצורך.

אמנם לא קראתי את כל ספרי המדע הבדיוני שפורסמו אי פעם, אבל יש לי יסוד סביר להניח שברובם המוחלט מערכת הבינה המלאכותית לא מתוארת בדמות דביבון חמוד, אלא לובשת פנים מאיימות ואפלות הרבה יותר. אבל מה אתם יודעים? המציאות, כך מתברר, יצירתית ומפתיעה יותר מהרבה סופרי מד"ב, והפיתוחים החדשים המבוססים על בינה מלאכותית יעידו.

לפני חודשיים פורסמו תמונות ראשונות שיצרה DALL-E 2, תוכנת בינה מלאכותית מתקדמת שפיתחה חברת OpenAI. אם ראיתם את התמונות, ייתכן שדבר אחד היה ברור מיד: ספק אם אייזק אסימוב או רוברט היינליין תיארו לעצמם שכך תיראה הבינה המלאכותית בעתיד.

DALL-E 2 היא מודל בינה מלאכותית שמצליח ליצור ציורים ותמונות על בסיס פקודות טקסט. העיקרון הבסיסי פשוט להפליא: מקלידים בקשה בשורת הטקסט, נניח – ילדים משחקים בגינה בהשראת רמברנדט, ומיד יתקבלו לבחירה כמה תמונות של ילדים משתעשעים בגן, מצוירות בצבעי שמן בטכניקה דומה לזו של הצייר ההולנדי הנודע. רוצים תמונת תלת-ממד של כלב מלוכלך בבוץ? בבקשה, רק תקלידו! ציור מימי הביניים של שני אנשים מחפשים ווי-פיי לטלפון? DALL-E 2 לשירותכם.

התמונות הראשונות שפורסמו גרמו ליותר מלסת אחת להישמט בתדהמה. היכולות של מודל הבינה המלאכותית כפי שנחשפו הן מדהימות בכל קנה מידה, יצירתיות ורבגוניות. הפוטנציאל, כמו שאתם בוודאי משערים, הוא אינסופי. כך למשל, הבקשה המפורטת: "אסטרונאוט דביבון חולם על הכוכבים כשהיקום משתקף על זכוכית הקסדה שלו", יצרה תמונה מרהיבה של דביבון חולמני משקיף אל האופק, כוכבים נוצצים על קסדתו השקופה. בקשה לתמונות בהשראתו של הצייר סלבדור דאלי הניבה תמונות דומות מאוד לאלו של הספרדי. הצייר וינסנט ואן גוך לא בחיים כבר יותר ממאה שנה, אבל תמונות נוף חדשות שלו נוצרו יש מאין בחודשים האחרונים, תודות לתוכנה.

העתיד של הבינה המלאכותית כבר כאן, והוא רחוק מלהיות שחור. למעשה, הוא חמוד וצבעוני להפליא.

איך זה עובד? בבלוג החברה הסבירו כי התוכנה משתמשת בתהליך שנקרא "דיפוזיה", שמתחיל למפות את התמונה בדפוס של נקודות אקראיות שמשתנה בהדרגה בהתאם להיבטים ספציפיים בתיאור התמונה. לפי תיאור החברה, הטכנולוגיה פותחה בעזרת אימון רשתות נוירונים של תמונות ותיאורים שלהם, ומציאת הקשרים בין הרשתות השונות בעזרת למידה עמוקה.

חדשות: כליל נהרג כשנשאב לבולען בבריכה. מתי הורוביץ מבקש מדאלי ליצור "הרבה מעריצים יושבים על הרצפה ומתאבלים, רישום עיפרון"

"במילים פשוטות? דאלי-2 מתבססת על למידת מכונה", מסביר מתי הורוביץ, מתכנת ובלוגר. "מזינים לתוכנה עשרות עד מאות מיליוני תמונות, כשלכל תמונה מוצמד תיאור, ואחרי שהאלגוריתם למד את הקשר בין התמונה או הציור למשפט, הוא מגיע לרמה שבה הוא יכול ליצור תמונה שקשורה לטקסט שהזנו. לדוגמה, אם אני מזין בקשה לתמונה של מרדף משטרתי ברחוב סואן, האלגוריתם מאתר טקסטים דומים שמקושרים לתמונות, ואז יוצר בהשראת התמונות את התמונה שביקשתי. בעצם יש שני אלגוריתמים שפועלים כאן, האחד הוא מנגנון חיבור של פיקסלים והשני מאשר שהפיקסלים נראים כמו שצריך. אם ביקשתי תמונה של חתול, האלגוריתם בודק אם התמונה נראית כמו חתול ואז מאשר את האובייקט, וכך למרות שאין במאגר תמונה זהה למה שביקשתי, נוצרת תמונה דומה לאובייקט המדובר".

הצייר החכם שלכם

כפי שרומז שמה, DALL-E 2 היא לא הגרסה הראשונה של התוכנה שפיתחה חברת OpenAI. הגרסה הראשונית של התוכנה, ששמה מרפרר לאמן סלבדור דאלי, יצאה בתחילת שנת 2021 והציגה יכולות דומות לגרסה הנוכחית: יצירת תמונות מאפס לפי בקשת טקסט. הגרסה המעודכנת DALL-E 2 עושה בדיוק אותו דבר, אבל הרבה יותר טוב. לפי הורוביץ, מדובר בהתקדמות מרשימה.

"הגרסה הקודמת הייתה ראשונית", הוא אומר. "הפיקסלים בתמונות היו מטושטשים, לא תמיד התוכנה הבינה מה מבקשים ממנה. בגרסה הנוכחית שיפרו בצורה ניכרת את איכות התמונות ונוספו גם פונקציות נוספות כמו האפשרות לערוך תמונה קיימת בצורה ריאליסטית על ידי הוספה או הסרה של אובייקטים ועוד. השינוי הכי משמעותי הוא השיפור הענק במנוע הטקסט וביכולת שלו "להבין" בקשות. זה עוזר להגיע לתוצאות הרבה יותר מדויקות, כך שאם למשל אני מבקש מהתוכנה תמונת נוף מצוירת בצבעי מים, האלגוריתם מבין שאני לא מבקש לראות "צבעי מים", אלא את הטקסטורה הספציפית של תמונה שנצבעה בצבעי מים. זו קפיצת דרך משמעותית".

ביקשנו מהורוביץ להזמין מ'דאלי' תמונה של ילדים חרדים לומדים תורה. התוצאות לא מזהירות, ובשם השיוויון התוכנה שיבצה גם ילדות עם כיפה

יש סיכוי שיום אחד יהיה מודל AI דומה שיאפשר ליצור גם סרטונים וקטעי וידאו יש מאין?

"אנחנו עדיין בקצה הקרחון. אני לא חושב שנראה טכנולוגיה כזאת בעוד שנה, גם לא בעוד שנתיים, אבל נראה את השלבים. בהתחלה נראה יכולות של אנימציה בסיסית ובהמשך זה יגיע גם לסרטונים מלאים. טכנולוגיה כזאת תהיה פריצת דרך מדהימה. תחשבי על זה, יהיה אפשר ליצור אינסוף דברים: סרטוני פרסומת, אנימציה לילדים, השמיים הם הגבול".

בהתחלה היה השימוש בתוכנה מוגבל לחוקרי ואנשי AI בלבד, מאוחר יותר הרחיבה OpenAI את ההרשאות למאה אלף משתמשים נוספים שנרשמו מראש, ובחודש האחרון הודיעה על פתיחת המודל לקהל הרחב. השימוש בתוכנה כרוך בתשלום ובהרשמה מראש לשירות, אחרי כניסה לרשימת המתנה. נכון לעכשיו, יש מאות אלפי משתמשים בתוכנה.

מתי הורוביץ הוא אחד מאותם מאושרים. בשבועות האחרונים הוא גילה תחביב חדש ומספק במיוחד: יצירת תמונות מאפס. הורוביץ, מתכנת שמעולם לא שקל לפצוח בקריירת אמנות, גילה בעזרתה האדיבה של דאלי -2 כישורים חדשים. מאז קיבל הרשאה לתוכנה עיצב ויצר עשרות תמונות, ביניהן תמונה של "בנין בית ספר בוכה, בסגנון סלבדור דאלי", "הרבה מעריצים יושבים על הרצפה ומתאבלים, רישום עיפרון" ועוד. השמיים, כאמור, הם הגבול.

"נולדתי עם שתי ידיים שמאליות", מודה הורוביץ, "מעולם לא חשבתי שיש לי אפשרות ליצור משהו, אבל התוכנה מאפשרת לי להתבטא ויזואלית. אני יכול ליצור תמונות שיהיו זהות לאלו שהייתי רוצה לצייר, להעלות תמונות מתאימות לפוסטים ולהתבטא. זה כלי נהדר".

אפשר ליצור כל תמונה שתרצה? אין מגבלות?

"קודם כל, התוכנה עצמה לא מאה אחוז. כשמזינים את הבקשה לתמונה לפעמים זה עובד ולפעמים פחות, היא לא מושלמת עדיין. כדי להגיע לתמונה שרציתם צריך לעבוד, לנסות לשנות את הטקסט ולנסח יותר טוב את הבקשה. לוקח זמן עד שלומדים את המגבלות של התוכנה ואת הגבול שהבינה המלאכותית יכולה להגיע אליו. מההתנסות שלי, היא יודעת ליצור אובייקטים שמוכרים מתמונות סטוק. אם ביקשתי תמונה של כיסא בצורת חתול, זה יצליח יפה, אבל ברגע שאני מבקש דברים יותר אבסטרקטיים כמו שואב אבק שכותב, הדמיון של הבינה המלאכותית מוגבל והתוצאות בהתאם".

מגבלות נוספות שמציין הורביץ הן אלו שהציבו מפתחי התוכנה במטרה למנוע שימוש לרעה בפלטפורמה. כך למשל, לא ניתן להעלות תמונות של אנשים, וכן יש סינון של תכנים אלימים, גזעניים או כאלו שאינם תקינים פוליטית. "אם אבקש תמונה של ערבים מתפרעים ברחוב, האלגוריתם יגיד שהוא לא יכול לבצע את הבקשה", הוא מסביר.

"גם בקשות לתמונות לא הולמות או אלימות לא יתקבלו. יש גם העדפה של האלגוריתם ליצור תמונות עם העדפה מתקנת. ביקשתי פעם תמונה של רב נואם מול קהל, ובשם השוויון קיבלתי גם תמונה של אישה כרב אורתודוקסי. כשרציתי תמונה של נגר, קיבלתי שלוש תמונות של גברים ותמונה נוספת של נגרית אישה. לפעמים הגיוון הוא בין שחורים ללבנים, לפעמים בין נשים וגברים. יש ניסיון של התוכנה להתגבר על הטיות מגדריות וסטריאוטיפים".

חדשות: "אין לנו מורים" – כך נראית מבפנים המצוקה בבתי הספר. מתי הורוביץ מבקש מדאלי ליצור "בניין בית ספר בוכה, בסגנון סלבדור דאלי"

לא איום, אלא כלי עזר

דאלי-2 אינה החידוש היחיד בתחום התכנות הנשענות על בינה מלאכותית. בחודשים האחרונים יצאו לשוק גם Imagen של חברת גוגל ו-MakeAScene של מטא (בניצוחו של אורן גפני הישראלי). קדם להן מודל השפה GPT-3 של חברת OpenAI שנחשף ב-2020 והיכה את העולם בתדהמה: בינה מלאכותית שיוצרת סיפורים, כתבות, שירים וטקסטים שאי אפשר להבחין כלל שנכתבו על ידי מחשב.

שאלת השאלות היא האם הפיתוחים הללו מבשרים על בואו של עידן חדש, עידן שבו הבינה המלאכותית תתפוס את מקומם של הציירים, המעצבים, כותבי התוכן והמתכנתים. אחרי הכל, אם אפשר ליצור איורים ותמונות באמצעות התוכנה, ללא ידע מוקדם, למה שמשרד פרסום או גוף תקשורת כלשהו ישכור מאיירים ומעצבים בשר ודם? הבינה המלאכותית היא עובדת זמינה וזולה, שלא דורשת מתנות לחג ולא יוצאת לימי חופשה. לכאורה, חלומו של כל מעסיק. האם יש למעצבים ולאומנים ממה לחשוש?

הורוביץ סבור שהדאגה מוקדמת. "אני לא רואה כאן איום על אנשי המקצוע, אלא כלי שעוזר ומעצים", הוא אומר. "כשמנוע הטקסט GPT-3 נחשף, היו כאלו שחששו שהיכולת של המודל לכתוב קוד תייתר את מקומם של המתכנתים. בפועל מי שהכי נעזר בו זה המתכנתים עצמם. הוא לא החליף את המתכנתים. אני עצמי משתמש בו כדי לקצר את הזמן של הפיתוח, במקום לטרוח לכתוב קוד מאפס. אולי בשלב מסוים הטכנולוגיה תתקדם יותר, אבל היא לא תחליף את מקומם של בני האדם. ככל שהבינה המלאכותית מתקדמת, גם האנשים עולים ברמות הידע ובשימושים שאפשר להפיק ממנה. האנושות פשוט תעלה עוד קומה. לגבי דאלי-2, אני לא רואה שהיא יכולה לתפוס כרגע את מקומם של הציירים והמעצבים. העזרה שלה מתבטאת בעיקר במתן השראה וכיוון לתמונות בצורה מהירה. נניח שאתה מצייר קריקטורה ורוצה לדעת איך ייראו שועלים שמשחקים בהר הבית, בקשה לתוכנה ואתה מקבל כמה תמונות להשראה. ככלי עזר זה מצוין. כתחליף למעצב עצמו, פחות".

הורוביץ: "ביקשתי פעם תמונה של רב נואם מול קהל, ובשם השוויון קיבלתי גם תמונה של אישה כרב אורתודוקסי. לפעמים הגיוון הוא בין שחורים ללבנים, לפעמים בין נשים וגברים. יש ניסיון של התוכנה להתגבר על הטיות מגדריות וסטריאוטיפים"

אריאל לוי, מעצב גרפי, בונה אתרים ומעצב פונטים, מסכים איתו. "אני לא רואה כרגע מצב שהתוכנה יכולה לתפוס את מקומם של האנשים", הוא אומר. "אני חושב שיש לה עוד דרך ארוכה כדי להגיע לשם. נכון לעכשיו, היא רחוקה מלספק תוצאות מושלמות. אתה צריך להיות מאוד ממוקד בבקשות שלך, לדעת מה לנסח ואיך כדי לקבל את התמונות שאתה רוצה. ברוב הפעמים יהיה יותר פשוט ומהיר לעצב מודעה לבד מאשר להיעזר בתוכנה".

לוי רחוק מלזלזל בתוצרים של דאלי-2. הוא עצמו העביר לא מעט זמן מול התוכנה והצליח ליצור תמונות מרהיבות. אבל מאמין שלמעצבים ולמאיירים אין ממה לחשוש. "חווית המשתמש עצמה מעולה. הממשק ברור ונוח, אין לי אף הערה רעה. אתה מקליד טקסט, לוחץ אנטר ומקבל מיד תוצאות. אין יותר פשוט מזה. היתרון של דאלי-2 הוא שגם אנשים שאין להם שום רקע או ידע אומנותי יכולים להגיע לתוצאות יפות, והשימוש בה כאמור פשוט וקל. אני מעצב גרפי במקצועי, גם אני וגם התוכנה יוצרים דברים מאפס, אלא שאני כמעצב גרפי עובד במשך שעות ארוכות כדי לראות תוצאות, ולתוכנה זה לוקח כמה דקות. לכאורה התוכנה לוקחת לי את המקצוע בהליכה, אבל אני ממש לא רואה את זה קורה".

למה לא?

"כי התוכנה יוצרת תמונות מדהימות, אבל היא עדיין לא בן אדם. היא לא אמינה כל כך. התוצאות מאוד תלויות במה שאכתוב ובמה שאנסח, אני אף פעם לא יכול לדעת בוודאות מה אקבל. היו לי תוצאות מדהימות, והיו כמה פאשלות של תמונות ברמה מביכה ממש שהאלגוריתם פשוט לא קלט מה רציתי ממנו. גם התמונות הטובות הן לא ברמה של מאה אחוז עדיין. זה נחמד בשביל להעלות בסטטוס ובאינסטגרם, אבל לא מספיק טוב לשימוש מסחרי. למשל, אפשר לבקש מהתוכנה תמונות תלת ממד שנראות כמו צילום, אבל התוצאה ברוב הפעמים תהיה מלאכותית ולא מדויקת. הייתי שמח לראות אותה מוציאה תמונות ריאליסטיות כמו במצלמה, אבל כל התמונות שראיתי עד עכשיו לא ברמה מספיק גבוהה. יש בהן עיוות מסוים, לא משהו שאפשר לשים עליו את האצבע, אבל כזה שצורם בעין".

ללוי יש דוגמה. "בוקר אחרי שקיבלתי את ההרשאה לתוכנה, הייתה לי מודעה שהייתי צריך לעצב. מיד חשבתי שזו הזדמנות לראות את היכולות של התוכנה. אמרתי לעצמי: יאללה, ננסה לייצר תמונה לפרסומת. בסופו של דבר, אחרי שבזבזתי על זה את רוב הבוקר, הגעתי למסקנה שאם הייתי מעצב בעצמי את המודעה היה לוקח לי הרבה פחות זמן. זה לא שלא קיבלתי תמונות יפות, אבל גם בתמונות היפות היה צורך בהרבה שינויים ותיקונים שהבינה המלאכותית לא ראתה. אני חושב שהתוכנה טובה להשראה. אם אני מחפש רעיון למודעה או לתמונה, זה יכול להיות מקור השראה מעולה. אבל כתחליף למעצבים ומאיירים מקצועיים? עדיין לא".

"היו לי תוצאות מדהימות, והיו כמה פאשלות של תמונות ברמה מביכה". המעצב אריאל לוי ביקש מ'דאלי' ליצור סוס מדען משוגע מערבב כימיקלים

"נשמה לא תהיה שם"

הפיתוחים החדשים של הבינה המלאכותית מעלים שאלה נוספת, פילוסופית מעט, לדיון: האם לתמונות שנוצרו בידי התוכנה יש ערך כלשהו? האם אפשר להגדיר אותן כאומנות?

מדובר בתמונות יפות למראה, אין ספק. כיף להסתכל עליהן, כיף ליצור אותן. אנשים רבים שלא החזיקו מימיהם מכחול ביד, גילו בזכות התוכנה יכולות חדשות. אבל האם אפשר לקרוא לתמונות הללו אומנות, או שהן רק אוסף פיקסלים שנוצר במחשב, על בסיס מאגר סטטיסטי של מאות מיליוני תמונות?

ואם נגדיר אותן כיצירת אומנות שעומדת בפני עצמה, למי מגיע הקרדיט? למתכנת? למשתמש שהקליד שורות טקסט? לאומנים שמהתמונות שלהם שאב האלגוריתם השראה?

לצייר והאמן גדי פולק יש תשובה ברורה. "בינה מלאכותית היא כשמה, מלאכותית", הוא אומר. "יצירת אמנות אמיתית מורכבת מחמישה אחוזים של בינה, כל השאר זה רגש. בציור טוב אפשר להעביר לצופים את התחושות ואת הרגשות של האמן, ואת זה יכולה לעשות רק תוכנה אחת, והיא לא מעשה ידי אדם. שום בינה מלאכותית ושום גאון בתכנות לא יכולים ליצור אמנות אמיתית. תמונות שציירה בינה מלאכותית יכולות אולי להיות יפות ומרשימות מבחינה טכנית, אבל נשמה לא תהיה שם. אם נציב זו מול זו תמונה שצוירה על ידי מחשב ותמונה שצוירה על ידי אדם בשר ודם, נחוש מיד בהבדל. התמונה שצייר המחשב לא תעורר רגשות זהים לתמונה שצייר הכניס בה את רוחו ונשמתו. אין לזה הסבר רציונלי, אי אפשר למדוד נשמה בפרמטרים מדויקים, אבל כל מי שנשמה בקרבו יחוש בהבדל".

מתוך הספר ׳על ספרים וציורים׳ של גדי פולק

ומבחינה טכנית, האם בינה מלאכותית יכולה לתפוס את מקומם של הציירים והמאיירים בעתיד? האם בעתיד יהיה אפשר ליצור ספר קומיקס שלם באמצעות המחשב?

"טכנית, זה אפשרי. ייתכן ויגיע יום שבו שהטכנולוגיה תגיע לרמה שבה אפשר ליצור תמונות וספרים ללא מעשה ידי אדם, רק על ידי בינה מלאכותית. אבל עדיין, זה תמיד יהיה טכני. הטכניקה תוכל להתקרב למקור, אבל נשמה וציור לא יהיו שם. אני כאמן יכול להחליט מה העיקר ומה הטפל, כשאני מצייר. אני יכול להחליט איפה לשנות פרספקטיבה ותאורה כדי להעביר מסר. כשלומדים ציור, אחד השלבים החשובים הוא לשכוח את מה שלמדת.

"אתה יכול לשנות את החוקים במודע כדי להעביר את המסר שאתה רוצה, אבל מצלמה ומחשב לא יעשו את זה. זה כמו ההבדל בין אדם חי לרובוט. גם אם הוא יהיה בנוי חיצונית כמו בן אדם אמיתי, אתה מיד תחוש שהוא לא אנושי. זה משהו עמוק שקשה להסביר. ייתכן שאולי מבחינה טכנית ציורים שיצור המחשב יהיו יותר טובים מאלו שצוירו על ידי בני אדם, אבל הם תמיד יישארו ברמה הטכנית. לא יהיה להם ערך מוסף".

פולק מזכיר כי אין חדש תחת השמש. "לפני קרוב למאתיים שנה הומצאה המצלמה. הסברה הרווחת הייתה שהצילום יחליף את הציירים והאמנים", הוא מספר. "אנשים רבים תהו איזה ערך יש לתמונה שאף פעם לא תהיה זהה למקור, כאשר אפשר לקבל דיוקן מדויק בלחיצת כפתור. אבל המציאות הוכיחה שהציירים לא נעלמו ולא נשארו חסרי עבודה. להיפך, העבודה שלהם הפכה למוערכת הרבה יותר. המצלמה היא כלי שימושי ויכולה להעביר את המציאות כמו שהיא, אבל היא לא מהווה תחליף לאמנות אמיתית. אני מאמין שגם בעתיד לא יהיה לאמנות בשר ודם תחליף. בינה מלאכותית תמיד תהיה טכנית, וטכני יכול להתקרב למקור אבל לא להחליף אותו. התאורה, הפרספקטיבה, הכל יכול להיות נכון עד כאב שיניים, אבל לעולם לא תהיה שם נשמה".

איור שער: חדשות: ״חלקים מטיל סיני יתרסקו בכדור הארץ בשבוע הבא״
מתי הורוביץ נותן פקודה לדאלי ליצור ״כדור הארץ מתפוצץ לחתיכות״

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים