עולם בלי מוסר

בספרו האחרון מתאר הרב יונתן זקס את פניו של עולם שהציב בלב חיי המוסר לא את החברה אלא את העצמי, ואת המחלות שפשטו בו בשל כך

אולי יעניין אותך גם

'מוסריות' הינו ספרו האחרון של הרב יונתן זקס, שהלך לעולמו לפני כשנה וחצי. אחרי קריירה ארוכה ופורה כרב, סופר ומרצה, בספר זה הוא מתמקד בכל כוחו במה שנראה כתמצית המשימה של חייו: שכנוע החברה המודרנית בצורך שלה במוסר ללא פשרות.

בכל התרבויות, הוא טוען, היו מאז ומתמיד שלושה מוסדות בסיסיים. המדינה שעיסוקה בכוח וחלוקתו, הכלכלה שעניינה יצירת העושר וחלוקתו, והמוסר, שהוא: "הטוב המשותף אשר מגביל את המרוץ שלנו אחרי הרווח האישי ומכוון אותו".

הרב זקס מצביע על כך שבעוד הוגי דעות בכל הדורות האמינו ללא סייג בנחיצות של המוסר לקיומה של חברה חופשית ("את זכויות האדם אפשר להבטיח רק בתוך עם בעל מידות טובות", אמר ג'ורג' וושינגטון, לשם משל), שורת תמורות משמעותיות במאה העשרים הביאו אותנו למצב שבו כבר לא מציבים בלב חיי המוסר את החברה אלא את העצמי. אנחנו חושבים הרבה פחות על אשמה, אחריות או רצון בכפרה; אנחנו מדברים הרבה יותר על 'זכויות'.

בחלק הראשון של הספר 'העצמי הבודד', הרב זקס מתאר כיצד החירות האינסופית והעדר השיפוטיות שממנה אנו נהנים בימינו לא בדיוק תורמת ליותר אושר ובריאות הנפש: הוא מספר על משפחות שאימצו נוהל 'שבת' באחד מימי השבוע (בלי מדיה דיגיטלית) כדי לחזק את החיבור ביניהם, למשל.

בחלק השני הוא מתאר כיצד הפכנו מחברה לאינדיבידואלים, ומדוע שינוי זה…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים