שאוני בליבכן

החזון של שרה שנירר לחבר את הילדות והנערות לאוצרות הרוח היהודיים התגשם מעבר לציפיותי. מימוש החזון של שרה שנירר גם על נשים בשנות הבגרות ממתין לממשיכות של המורה הגדולה

אולי יעניין אותך גם

הַאִם צָפִית כָּזֶה עָתִיד
אוֹ לֹא הֵעַזְתְּ לְקַוּוֹת? …

ל. לנדאו (נכתב במקור לתנועת "בתיה", על שרה שנירר)

שורות ההמנון האל-מותי הזה הן פס הקול של ילדותי כבת בית יעקב, וכמוני של דור שלם. שרנו אותו במעמד ה"עלייה לבתיה" – אירוע הדגל של תנועת הנוער של "בית יעקב", באירועים בית ספריים שונים, ובעיקר – ביום הפטירה של המייסדת הגדולה שרה שנירר, יום כ"ו באדר א'. במבט פשוט על המוטיבים החוזרים בשיר, אלה שהצליחו לגרום ללבבות צעירים רבים כל כך לפעום בהתרגשות, ניתן למצוא בקלות פטריוטיות, נאמנות לסמל ונשיאת עיניים לדמות מופת נערצת.

אבל היום, כשאני מביטה בו, אני נאחזת בעיקר בבית הראשון ובשאלה שבסופו. האם חזית, שרה שנירר, כזה עתיד? ומה היה לך לומר על פניו של "בית יעקב" כפי שהן נראות היום, ושל חינוך הבנות החרדיות בכלל? 

את בית יעקב הראשון פתחה שרה שנירר ב-1918, מאה אחת אחורנית. בעולם שנראה רחוק מזה שאנחנו חיים ומחנכים בו כיום, ועם זאת דומה לא מעט. את הצורך שמביא אותה לפתוח מוסד חינוכי-תורני לבנות, תלתה שרה שנירר קודם כל בהיעדר השכלה תורנית רחבה, משמעותית ומספקת לבנות: "הליקוי העיקרי נעוץ בזה שבנותינו יודעות מעט מאוד על עברנו המפואר, וזה מרחיק אותן מן העם ומסורתו. אילו היה להן מושג ראוי ורחב…כי אז היו פני הדברים אחרים…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים