שגרת החירום של הנפש

המעבר לשגרת חירום מתמשכת דורש מאיתנו לבנות מסגרת התנהגות שתאפשר לנפש התמודדות בריאה עם המצב

אולי יעניין אותך גם

כמה חיכינו לתקופת "אחרי החגים". לחזרה לשגרה שאחרי חופשת הקיץ וחגי תשרי. לצערנו מצאנו את עצמנו במלחמה, המומים, כואבים ודואגים. בימים הראשונים היה נדמה שחלקנו משותקים ומתקשים לתפקד, גם במטלות הפשוטות ביותר, בעוד חלקנו נכנסנו להילוך גבוה – קושרים ציציות, תורמים, רוכשים, מבשלים – כשברקע אזעקות ויירוטים. כך, יום רדף יום, שבוע רדף שבוע.

שבועות עברו מאז אותה "שבת שחורה" ועדיין לא ברור כמה זמן תימשך תקופה זו. לתקופות כאלה יש שמות שונים: שגרת חירום, תקופת חירום מתמשך ועוד – אך כך או כך המשמעות זהה. ישנה תחושת רגיעה מסוימת ואנחנו כבר לא בחירום אקוטי, אבל האיום טרם הוסר ולכן אנחנו עוד לא בשגרה רגועה.

אז איך עושים את זה? כיצד מתחילים לתפקד בנורמליות סבירה כאשר סביבנו מרחף חירום? על מנת לענות על שאלת ה"איך" חשוב להבין מה קורה איתנו בעת משבר וחירום. 

מה קורה לנו בחירום?

אנו חווים את המציאות ומגיבים לה באמצעות שלוש מערכות מרכזיות: פיזיולוגית, קוגניטיבית ורגשית.

פיזיולוגית, בעת חירום מופעלת המערכת העצבית הסימפתטית, שתפקידה לעורר אותנו לפעולה הישרדותית אל נוכח סכנה – להילחם או לברוח. כאשר האיום חולף, הגוף "חוזר לעצמו", באמצעות המערכת הפרא-סימפתטית, שתפקידה לשמור על רגיעה. במצב חירום מתמשך, למעשה האיום אינו מוסר לגמרי, וכך רובנו מרגישים רמה מסוימת של דריכות ומתקשים לחזור…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים