תלמיד חכם ומבקר: סיפורו של רבי יצחק אייזיק הלוי

רבי יצחק אייזיק הלוי היה איש אשכולות רב-פנים: תלמיד חכם שהתכתב עם גדולי דורו, ליטאי ששיתף פעולה עם האורתודוקסיה הגרמנית, ואחד מאנשי החזון שדחפו להקמתה של אגודת ישראל. תרומתו הזכורה מכל, עם זאת, היא סדרת ספריו על דברי ימי עם ישראל, שהתעמתה חזיתית עם פרשנויותיהם של אנשי 'חכמת ישראל' המשכילים

אולי יעניין אותך גם

לאורך המאה התשע עשרה נשטפה יהדות אירופה בנחלי ההשכלה והמודרנה. כיבושי נפוליאון הביאו למרכז אירופה את רוח החירות והשוויון של המהפכה הצרפתית, ובשיהוי של כמה עשרות שנים הגיע שוויון הזכויות גם ליהודים במדינות שונות ביבשת.

השינוי במעמדם של היהודים כלל שיפור במצבם החומרי, ולצידו אתגרים רוחניים מאיימים. אחת התוצאות הבולטות של רוחות המודרנה הייתה התפתחותה של ההשכלה היהודית שאחד הענפים החשובים בה היה העיסוק ב'מדעי היהדות'. ראשוני הזרמים החדשים ביהדות, שלימים יתגבשו לרפורמים וקונסרבטיבים ולחילונים, החלו לעסוק בהיסטוריה של עם ישראל ושל מסירת התורה. 

הגישה שבה נקטו רבים מהם שללה כל מחויבות לדברי חז"ל, ובמקרים רבים אף נטייה מובהקת לשלול אותם. באופן טבעי, המסקנות שלהם סטו באופן הולך ומחריף מאמונת ישראל וממסורת הדורות.

מוקד העיסוק ב'חכמת ישראל' החדשה הייתה גרמניה, אבל עד מהרה זרמו הרעיונות החדשים מזרחה, אל הריכוזים היהודיים הגדולים באימפריה הרוסית.

הגישה הנפוצה בקרב חכמי מזרח אירופה ביחס לאתגר האינטלקטואלי החדש שבא מהמערב הייתה התעלמות. בין אם היה זה מתוך עיקרון מחושב, בין אם מחוסר היכרות עם האיום וחוסר ידיעה כיצד להתמודד איתו. באופן לא מפתיע, אף שבמזרח אירופה לא התפתח מחקר יסודי ומסודר כמו בגרמניה, הבוז והקרירות ביחס למסורת ולאמונה נקלטו היטב גם בקרב יהודי האימפריה הרוסית.

תלמיד חכם ליטאי אחד, שקנה לו מעמד גם בעיסוק בענייני…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים