מה בכלל קורה שם, באוקראינה?

כל מה שרציתם לדעת על מלחמת רוסיה-אוקראינה ולא היה לכם את מי לשאול

אולי יעניין אותך גם

למה פוטין אומר שהוא רוצה לטהר את אוקראינה מנאצים?

מתחילת 'המבצע המיוחד' כפי שרוסיה קוראת לו, או 'המלחמה' כפי שמכנה זאת שאר העולם, פוטין מתעקש לדבר על 'דה-נאציפיקציה' של אוקראינה. כלומר, לטענתו הוא פולש לאוקראינה כדי לטהר אותה מנאצים. איזו שליחות גדולה יותר יכולה להיות?
האשמת יריבים בנטיות נאציות היא טריק ישן מספרי ההדרכה של הסובייטים. המחיר העקוב-מדם ששילמה רוסיה על מלחמתה בנאצים במלחמת העולם השניה, הפך את הלחימה בנאציזם לעניין לאומי מקודש – אם נתעלם מהעניין הפעוט שרוסיה החלה להילחם בנאצים רק כשהדבר נכפה עליה אחרי שהיטלר הפר את ההסכם בין שתי המדינות ופלש לברית המועצות בהפתעה. לרטוריקה האנטי-נאצית כהצדקה לפעולות הממשל יש הצלחה גדולה בתוך רוסיה, שבה מתחנכים כולם על הערצה עצומה לחיילי הצבא האדום, אשר רק בגלל אומץ ליבם – כך מלמדים ברוסיה – היטלר והנאצים הוכנעו. 

לרוע מזלו של פוטין, הרטוריקה הזו פחות מצליחה בעולם. באוקראינה יש אמנם ניאו נאצים, אבל לא יותר מאשר בהרבה מדינות אירופאיות אחרות, כולל רוסיה עצמה. בקונסטלציה הנוכחית, שבה נשיא אוקראינה הנוכחי יהודי בעצמו ומהווה היעד מספר אחד לחיסול של פוטין, טענת ה'טיהור מנאצים' נתפסת כמגוחכת אף יותר. 

האם האוקראינים לא היו בין רוצחי היהודים הגדולים בהיסטוריה?

ההיסטוריה היהודית באוקראינה אכן עקובה מדם, אולם ראשית כדאי אולי להיזכר באיזו היסטוריה…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים