איפה טעית בפרשנות שלך, יקירתי?

מחלוקת ידועה בין החוקרים הקוגניטיביים מנסה לענות על השאלה מה מגיע קודם, הרגש או הקוגניציה

אולי יעניין אותך גם

"מה שמפריע לבני אדם יותר מהדברים עצמם זה האופן שבו הם מבינים אותם", אמר אפיקטטוס, פילוסוף סטואי.

מחלוקת ידועה בין החוקרים הקוגניטיביים מנסה לענות על השאלה מה מגיע קודם, הרגש או הקוגניציה, הפרשנות למאורעות. השאלה הזו היא הגרסה האחרת של בעיית הביצה והתרנגולת.

מדובר כאן ממש בריתחא דאורייתא עבור אלה שנמצאים בז'אנר הטיפולי. אסכולות טיפוליות מכובדות כמו הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי דוגלות בכך שהפרשנות יוצרת את הרגש. ואילו אסכולות ממוקדות רגש בטוחות שתגובות רגשיות מהירות בהרבה מפרשנות.

כאשר מחקרים על יעילות הטיפול הפסיכולוגי שמים במקום הראשון את הקשר בין המטפל למטופל ואת נכונות המטופל לתיקון עצמי, נדמה כי השיטה בה יתרחש הטיפול פחות קריטית ובכלל, מה הביג דיל. באנו לפרוק ולזכות לאמפתיה, לא כך?

אז זהו, שלא ממש.

אם נכנסתי הביתה ומצאתי את בעלי באמצע שיחת טלפון ונעלבתי, כאשר אני מגיעה למטפל/ת ה C.B.T שלי, ככל הנראה אקבל דגש על הפרשנות שנתתי לאירוע ועד כמה היא הפיכה.

לפי האסכולה הראשונה, הפרשנות היא קריטית משום שהיא זו שקובעת איזה רגש מתפתח כעת. כמו במקרה שהוא אילוסטרציה בלבד כמובן ואף פעם לא קרה לי, אם נכנסתי הביתה ומצאתי את בעלי בשיחה מה אני אומרת לעצמי? 'הא! הנה, לא אכפת לו ממני'. וזו הפרשנות שתגרום לי להרגיש עצב או כעס.

אבל אם הוא בדיוק שיתף אותי אתמול שיש לו משהו חשוב שמטריד אותו בעבודה, וכשאני מגיעה הוא בדיוק בשיחה עם הבוס ולא יכול להתפנות אלי כשאני נכנסת הביתה, הרגשות שלי מקבלים תפנית אחרת לגמרי. למשל, דאגה או חמלה.

הרגש שלי יקבע את האופן שבו אגיב למוקד האירוע, התגובה שלי תהפוך כמובן לאירוע מבחינת הצד השני, מה שיוליד אצלו מעגל של פרשנות, רגש ותגובה. ודי בכך שהפרשנות של אחד מאיתנו תהיה מוטעית, בכדי שנקלע ללופ שלילי.

כלומר, אומרת לי המטפלת, איפה טעית בפרשנות שלך, יקירתי?

כל זה כל כך יפה, יגידו חברי האסכולה השניה, שממש חבל שזה לא נכון. כלומר זה קצת נכון, כמובן. העניין הוא שזה דומה יותר למילוי אוויר בגלגל מפונצ'ר כל פעם מחדש במקום לתקן את הפנצ'ר, זה עוזר לטווח הקצר ורוב המחקרים איתנו! (מה שנכון).

בטיפול ממוקד רגש, התפיסה היא כי הגורם הקריטי ביותר ביחס לסביבה הוא התגובות הרגשיות המיידיות שלנו. רגשות כמו כעס, עצב, פחד וגועל מהווים את התשתית של האופן שבו אנחנו מסתובבים בעולם ומתקשרים עם אנשים. רגשותינו משפיעים באופן יסודי על התפיסה שלנו, על הקוגניציה שלנו וכמובן על ההתנהגות שלנו, ולא להיפך. "השכל" שאנחנו כל כך מתרשמים ממנו הוא בסך הכל סוג של יחצ"ן שעובד בשירות הרגשות שלנו, ואומר לנו מה שאנחנו רוצים לשמוע.

אחת הכלות שהדרכתי הייתה בהליכי תשובה יחד עם בן זוגה. לאחר שלמדנו כמה שיעורים אמרתי לה שלפני שנדבר על טיפים לתקשורת ועשה ואל תעשה, אולי יש משהו שהיא רוצה להעלות מולי, כך שנוכל לדבר על הדברים עצמם ולא "דיבורים באוויר".

היא אכן הייתה מוטרדת בנושא מסוים, והוא, האינטראקציה של בעלה עם בנות המין השני. "זאת לא רוח היהדות", היא אמרה וגם הגיבה בהתאם כאשר חשדה שהוא מתנהג באופן משוחרר מדי, מה שגרם מצידו לתחושה של מחנק שנגדה התקומם.

ובכן, למיטב ידיעתי שתינו דתיות והגבולות ההלכתיים ברורים בנושא הזה, אך ככל שהעליתי שאלות ממוקדות רגש התברר כי תחושת הקנאה לא חדשה כלל ומלווה פצע ישן. לאחר השיחה שאלה אותי כמה וכמה פעמים אם אמה דיברה איתי או מישהו מבני משפחתה, מאחר שהנושא הזה עומד ומתאפיין בדרכים שונות ונתון לוויכוח כבר שנים רבות.

העבודה הטיפולית בטיפול ממוקד רגש (EFT) תתמקד בריפוי פצע הילדות ההוא. ההנחה היא שכשהפצע יתחיל להתאחות, והמטופלת תכיר יותר בקיומו, יכאב לה פחות כשבן זוגה בשיחת הטלפון, למשל, ידרוך לה בטעות על המקום הפצוע. וכשיכאב, הכאב יוכל להיות מנוהל אחרת, משום שהמטופלת תוכל להעניק לעצמה את החמלה העצמית שהיא זקוקה לה בנושא הזה, ואף להביא לידיעתו של בעלה את העובדה שיש לה שם פצע.

אז מה מגיע קודם, הביצה או התרנגולת?

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים