מה שרואים מחלון החיידר

החינוך שאני קיבלתי בחיידר, ברוח המיינסטרים החרדי, תמיד הדגיש עד כמה אנחנו מנותקים מהמדינה, עד כמה אנחנו 'עם לבדד ישכון', ושגם בקרב היהודים עלינו להתבדל. אנחנו לא חלק מ'הם'.

אולי יעניין אותך גם

אחת מחוויות הילדות שמשום מה זכורה לי ביותר, היא 'צעדת עמנואל'.

השנה היתה 2010, וכילד לא הבנתי בדיוק מה קורה, אבל ראיתי את המחאה עוברת ליד החיידר שלי בשמואל הנביא. ראיתי אנשים שצועדים עם אזיקים על הידיים, הרבה שירים של 'בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים', והרב'ה דאג להסביר לנו שהמדינה החילונית רוצה להתערב בחינוך ולשלוח את כולם לשמד, אבל אנחנו עוד ננצח.

אני לא בטוח למה התמונות האלו תקועות לי בראש, אבל הן די מייצגות את החוויה שיש לי מהגיל הזה. 

בניגוד לרוח שנשבה בבית, שלימדה אותי עד כמה העם והמדינה שלנו מיוחדים ויוצאי דופן, ושאי אפשר להפריד ביניהם, החינוך שאני קיבלתי בחיידר, ברוח המיינסטרים החרדי, תמיד הדגיש עד כמה אנחנו מנותקים מהמדינה, עד כמה אנחנו 'עם לבדד ישכון', ושגם בקרב היהודים עלינו להתבדל. אנחנו לא חלק מ'הם'.

אולי במפתיע, אני רוצה להתחיל עם הטיעון שבעיני יש דווקא הרבה היגיון מאחורי העמדה המתבדלת הזו. אם נסתכל על החברה החרדית בשבעים ומשהו השנים האחרונות, אני חושב שאפשר לומר שמדובר בהצלחה ענקית. בקום המדינה היינו ציבור קטן עם ארבע מאות בחורי ישיבה, שאפילו בן גוריון לא האמין שהם ישרדו יותר משנים בודדות.  גדולי הדור דאז הנהיגו מדיניות מתבדלת, ששמרה על עצמאותו של הציבור, בין אם זה בחינוך, מגורים, סטטוס קוו, ובשלב מסוים…

הקריאה למנויים בלבד

אולי יעניין אותך גם

לקט, שכחה ופאה

יצירתה של סיגל מאור מבטאת תהליך סיזיפי המזכיר את המודל של ספירת העומר - הבונה עקב בצד אגודל, יום אחר יום ושבוע אחר שבוע, קומה במהלך הרוחני מפסח ועד שבועות

החינוך ליהדות בעת הזו

מי שרוכש ידע רב מבלי שהידע משפיע עליו, נקרא בשם הגנאי 'חמור נושא ספרים'. לימוד התורה צריך להיות מכוון אפוא אל התכלית: ללבן ולהוציא מתוכה את הדרך הנכונה לתיקון המעשים וליישור המידות

הרב יהושוע פפר

רגע של עיון

האנטישמיות החדשה והמרחב היהודי הרעיוני

טבח שמחת תורה עורר את החברה הישראלית לחשב מסלול מחדש. כמו המרחב הפיזי שלנו, הנבדל ונפרד בהכרח מזה של אומות העולם, כך המרחב הרעיוני שלנו חייב להיות נבדל. עליו להיות יהודי – מושתת ומבוסס על יסודות עצמאיים של העם היהודי

משה שפר

מגזין

ישיבות תיכוניות חרדיות: שילובים, ניגודים וחיבורים

לאחר עשור של צמיחה מואצת במספר הישיבות התיכוניות החרדיות, לראשונה הן מתאגדות ומשתפות פעולה. הכנס השנתי מבית האיגוד החדש חשף את הניגודים האידיאולוגיים והפרקטיים בין הישיבות השונות, אך גם אפיקים לשיתוף פעולה. משה שפר השתתף בכנס והביא את הקולות

נעם לב

לגדול עם תשובה

לגעת בכאב שלהם

אני מאמין שבלי קשר לדעתכם בסוגיית הגיוס, בעד או נגד או חלקית או מה שלא יהיה - אנחנו צריכים להתרגל לכאוב את כאב החיילים, הפצועים וההרוגים, כאב המשפחות, הכאב של עם ישראל

שונאים אותנו, כאן ושם

סיפורו של קומיקאי שכתב ספר רציני וכאוב, המהווה כתב אישום נוקב על אנטישמיות בשמאל הפרוגרסיבי בעולם, אך לא תורגם לעברית משום שהישראלים לא התחברו לניתוק שלו עצמו מישראל. ואז הגיע השביעי באוקטובר והפך לו את החיים

כניסת מנויים

כניסת מנויים