תמיהה על משמעות יציאת מצרים
אנחנו מוכרחים להבין מהי משמעות יציאת מצרים עבורנו. הלא העבדות כבר אבדה מהעולם. ואם כן, מהו תוכן החגיגה המיוחדת של פסח. התשובה הפשוטה שעולה מאליה היא שחוגגים את היותנו עם ה'. אבל זו תשובה בעייתית מאד.
אם נתבונן מיהו העם שיצא ממצרים, התשובה תהיה לא פשוטה. מדובר בעם ששקוע במ"ט שערי טומאה. שמלאכי השרת אומרים עליו 'הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה'. אמנם הם עשו קרבן פסח, אבל גם הוא לא היה אלא אכילת זבח, ושימת הדם על המשקוף והמזוזות הייתה תוך איום שמי שלא יעשה כן יינגף במכת בכורות. לכן גם אם יש לראות בזה התקדמות מסוימת במצבם הרוחני של עם ישראל שמוכנים להזדהות כעם ה', עדיין רחוקים הם מלהיות במצב שאמונת ה' מושרשת בהם.
כך גם רואים בכל התהליך של ארבעים שנה במדבר. שוב ושוב ממרים הם את פי ה', מבקשים לשוב מצרימה, חוטאים בעגל. גם משנכנסו לארץ לא חדלו כמעט מלעבוד עבודה זרה, בתקופת השופטים ובתקופת המלכים.
יהיו שישיבו שבכל אופן מדובר על עם שיוצא כעת לקבל את התורה ויציאה מתוך מטרה כזו ודאי יש לחגוג אותה. אולם יש לזכור שגם מתן תורה עצמו היה כפוי עליהם כמבואר בחז"ל. ובכלל, אם כן הייתה עיקר החגיגה צריכה להיות בזמן מתן תורה ולא ביציאה לעברה.